Bungie en Activision laten ons op avontuur gaan met Destiny 2! Te beginnen met het absolute dieptepunt in je carrière als Guardian en de weg terug naar gerechtigheid. Zeker veel verbeteringen vergeleken met Destiny, 1 dus lees vooral verder!
Jeroen:
De jongens van de redactie (kevin, Jack en ik) waren vanaf moment één van Destiny 1 verkocht. De combinatie tussen first persoon shooter, avontuur, RPG en het continu pimpen van je armor en wapens maakt van ons echte verslaafden. De één wat meer dan de ander, maar Destiny bleek onze Destiny. Tussen neus en lippen door: Kevin is extreem goed in deze game, wat af en toe schandalig grappig is. Zo gaf hij meerdere Dev’s tijdens de Gamescom een riant portie koek de la bil en ook tijdens de launch party van Destiny 2 stonden er rijen mensen om hem heen, enkel om deze jongen te zien spelen. Prachtig!
Dat is geweldig, want we zitten samen in de Clan zodat we allemaal een beetje kunnen oogsten van de succesen van elkaar. Dat klinkt fantastisch natuurlijk, maar mijn successen zijn op één vinger te tellen. Jep, ik ben geen topshooter, maar ik geniet er wel van. Mag toch… Maar ik dwaal af met mijn veel te lange inleiding.
Het verhaal
Een jaar na het einde van de SIVA-crisis breken de Cabalforces van Red Legion door het zonnestelsel en lanceren een full-scale luchtaanval op de Last City, waardoor het bovenste deel van de Tower wordt vernietigd. Een gave cutscene waarin de beschermde koepel van de Titan Zavala de belangrijkste karakters uit deel één probeert de beschermen. De Guardian en Ghost helpen Commander Zavala, Ikora Rey, Cayde-6, Lord Shaxx, etc voor de evacuatie van de burgers, maar het is tevergeefs. De stad valt.
De Cabal leider, Dominus Ghaul, spuwt op Guardians die afhankelijk zijn van het Light en daar hun kracht uithalen. De Guardians verliezen hun krachten en jij als speler komt op dat moment oog in oog te staan met het nieuwe kwaad, Ghaul. Deze uit de kluiten gewassen Cabal vermoord je op een haar na en laat je voor levenloos achter. Daar moet jij, de speler, geheel opnieuw beginnen. Vergeet je prestaties uit deel één, vergeet je exotics, al het geld dat je in Xur hebt gepompt.
Waar het eerste deel vrijwel geen plot had, ondanks grotere sprekende rollen voor alle achtergrondkarakters, heeft Destiny 2 dit zeker verbeterd. Het begint geweldig, met de vernietiging van jouw Light en je kracht. Opeens kun je niet meer reviven en je hebt niets meer aan je oude guns of armor. Je begint op 0, zelfs zonder je Ghost. Indrukwekkend is vooral de reis door de bergen met die epische soundtrack, erg sterk. Daar kom je andere overlevenden tegen en begint je reis naar de weg terug. Het terugkrijgen van je Light, het zoeken naar de oude leiders op de diverse planeten om de Vanguard weer in ere te herstellen en uiteindelijk Ghaul te confronteren. Gaat dit lukken? Gaandeweg het verhaal kom je leuke elementen tegen zoals rijden in tanks en een maar al te grappige A.I! Hieronder een korte video van een missie in het begin.
Kevin:
De classes
Het zijn dezelfde classes als in Destiny 1, wel met enigszins andere subclasses en abilities. Zo heb je nog steeds de Titan met als subclasses Sentinal, dude met paars schild zowel defensief als offensief te gebruiken, Striker, dude met bliksemvuisten die op de grond slaat, en als laatste Sunbreaker, dude met vuren hamer die hij gooit naar vijanden. Ook al komen er twee je bekent voor, ze zijn wel onder handen genomen, zeker door het nieuwe talentsysteem! De Titan heeft als extra ability een portable shield tot zijn beschikking.
Dan de Warlock, je begint met Dawnblade, een soort feniks die vanuit de lucht met vuur alles purged. Leuke is dat je met bepaalde talents in de lucht kan blijven zweven en zelfs kan healen! Dan, Voidwalker, een stabiele spec met veel zelfhealing en natuurlijk de Void Bomb, als laatste de Stormcaller, een krachtige bliksemgeleider die korte metten maakt met iedereen die in de buurt komt, geleiding voor de win! Als extra ability heeft de Warlock een ring waar je in kan staan voor extra healing of extra dps op de vijand, enne laat het je teamgenoten ook even weten, das wel zo fijn voor ze.
De hunter class draait allemaal om damage output en mobiliteit. De eerste keus die je voor elke spec zal krijgen is wat jouw dodge ability doet. Je hebt als hunter de keuze om of je wapen te reloaden wanneer je succesvol dodged, of om de cooldown op je melee strike te resetten.
Als hunter is Arcstrider de spec waarmee je start. De super ability in deze spec is enorm verbeterd door verhoogde controle over je character en de verschillende combo’s die je kan maken. Gunslinger is vrijwel onveranderd en focussed zich op een hoge single target damage output en een super ability die sneller regenereert dan bij de twee andere specs. Als laatste de Nightstalker. Ook in deze specialisatie is niet heel veel veranderd. Wel is het erg fijn dat je de super ability, shadow shot meerdere keren achter elkaar kan afvuren. De damage increase en light orbs in deze spec maken de Nightstalker super geschikt voor nightfall strikes en raids.
Talent Tree
Ik ga niet elke spec hier behandelen anders wordt het meer een walktrough dan een review. Wat ik er wel over wil schrijven is dat dit deel flink onder de schop is gegaan. Had je eerst de volledige vrijheid om je eigen twist te geven aan je spec. Nu kan dat nog steeds wel met je granaten, je sprong en je extra ability. Daarna moet je kiezen uit 2 wegen, een package deal als het ware. Dit veranderd wel de speelstijl van je spec, meer misschien dan in Destiny 1.
Gameplay
Het speelt lekker vertrouwd. Snel, soepel en vol met actie. Dat wordt alleen maar leuker met je clangenoten. Meer daarover later. Wat erg goed gedaan is dat zijn de missies. In plaats van losse stukjes in het heelal is het nu samengevoegd in het patrolgebied. Je bent dus veel meer in deze gebieden bezig, of het nu de missies zijn, side-quests, events, Lost Sector (eenmansdungeon) of schatzoeken, het gebeurt allemaal in dat gebied. Je moet dus ook naar de missielocatie toegaan om de missie te activeren. De diverse elementen zijn dus perfect samengevoegd in het patrolgebied, een dikke plus! De vijanden zijn veelal Cabal, maar ook de andere traditionele vijanden doen hun intrede op de diverse planeten! Hier en daar een nieuw type Cabal, maar ik denk dat de echte nieuwe vijanden in de volgende expansion komen. En tipje van de sluier wordt aan het einde van de game al opgelicht…..
Wat ook erg leuk is dat zijn de diverse challenges. Ga je de crucible (PVP) in, dan krijg je 3 doelen om te doen die gear/materiaal geven, ga je een patrol doen, idem, strike, jazeker, kortom wat je ook doet je krijg 3 doelen van die activiteit om te completen. Dit zorgt ervoor dat je wat gerichter en wellicht anders gaat spelen dan je normaal gesproken zou doen, lekker verfrissend. Dan de social area, dit is The Farm, een klein dorpje aan in de wildernis, met uitzicht op The Shard of the Traveler…. wanneer je de game uitspeelt qua main story line dan krijg je er nog een social area bij. Hoe en wat dat is mag je zelf ontdekken. Dan nog kort even PVP. Dit lijkt wel veel op Destiny 1, er zijn nieuwe type multiplayer games, en het is een stuk tactischer aangezien je nu te maken hebt met de extra abilities! Erg leuk om met je vrienden te doen, zeker als Trail of Nine online is!
De wereld
Dan, welke planeten doen we aan? De bekende planeten niet, wel de kleinere varianten zoals een maan van Saturnus. Als eerste ga je naar Titan, een waterwereld waarop je vecht tegen de Fallen en de Hive op een soort boorplatform. Daar zul je ook Zavala tegenkomen, de Titan vanguard leader. De volgende planeet is Nessus. Daar is de Vex de baas en hebben de planeet aardig levend gekregen. Op deze planeet vind je Cade-6, zoals gebruikelijk, in de problemen. Zeker mijn favo planeet, want er is ook een A.I met een gespleten persoonlijkheid die zeker zorgt voor meerdere glimlachen op je gezicht! Als laatste Io, waar Ikora is. Io is een planeet waar de Traveler als laatste is geweest voordat hij naar aarde kwam, de Cabal schijnen ook een sterke interesse te hebben in Io….
Levelen en gearen
Je kunt tot level 20 gaan, dan komt het helemaal neer op Power Level. Levelen zelf doe je door missies te doen, events te completen, en vijanden een kopje kleiner te maken. Spreekt voor zich denk ik. Als je levelt krijg je ook punten waarmee je de talent tree kunt uitbreiden. Als je 20 bent heb je niet genoeg aan de punten om alle specs helemaal vol te hebben. Je kunt dan “doorlevelen”, elke level krijg je dan nog een punt erbij en een Bright engram. Deze kun je uitpakken voor mooie schepen, shaders en emoticons. Je andere subspecs moet je onderweg vinden door random drops van je vijanden. Dan moet je bepaalde dingen doen om het te recharchen en naar de Shard van de Traveler gaan om weer toegang ertoe te krijgen.
Dan komt het echte werk, werken aan je Power Level, deze verhoog je door betere wapens en gear te krijgen. Dit krijg je door reputation tokens in de patrolgebieden te verzamelen, wanneer je de balk vol hebt krijg je een Legendary engram, altijd wel betere gear dan wat je hebt (tot 265). Wat je ook kunt doen is Stikes doen, PVPen in de Crucible etc. Bijna elke keer krijg je welk een item die net wat hoger is dan diegene die je hebt. De blauwe items stoppen min of meer bij de 260, dan gaat het niet echt meer hard omhoog, en de legendary engrams over het algemeen gaan niet verder dan 265. De rest moet je min of meer doen met de weekly content.
Dan heb je natuurlijk nog de raid! Die is zeer mooi. Je gaat op bezoek bij de emperor van de Cabal. Je zegt hallo en dan beginnen de moeilijkheden. De eerste bazen gaan nog redelijk, maar het is echt communiceren geblazen. Dit doe je niet even. Zeker naar verluidt de hogere bazen wij van de redactie kwamen zonder kennis niet verder dan baas drie. Volgende week maar is beter voorbereid erin gaan! Dus zet je gameface op en weet precies wat je moet doen anders zul je niet ver komen! Om de raid in te kunnen moet je toch echt meer hebben dan 270 power.
Clans
De grote toevoeging van de game. Dit maakt het stukken socialer en geven mensen die niet zoveel directe Destinyvrienden hebben de kans om ook mee te doen met de populair boys. Een Clan joinen is redelijk makkelijk en het levert je ook zeker loot op! De eerste nightfall strike, PVP win, raid leveren voor iedereen al een legendary engram op. Mits minimaal de helft bestaat uit clanleden dan he! Ook kun je de Clan levelen zodat het meer Glimmer en loot geeft. Je hebt dus zeker een reden om een grotere clan te joinen aangezien die sneller levelen.
[contact-form][contact-field label=”Naam” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”E-mailadres” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Website” type=”url” /][contact-field label=”Bericht” type=”textarea” /][/contact-form]
Destiny app
Zeker het vermelden waard! Hiermee kun je contact houden en leggen met andere spelers. Je kunt via de app spots opvullen voor je raid of nightfall strike of er 1 joinen. Deze app slaat dus echt de brug tussen spelers en is een van de grootste plusjes van deze game. Namelijk het verbinden van mensen! Ook kun je je gear checken, je weekly missies bijhouden, chatten met clanmembers en anderen, en zien wat er nog meer te beleven is die week!