Naast de constante uitbreiding van functies op smartwatches is er ook een andere trend gaande: fabrikanten produceren steeds vaker smartwatches gericht op specifiekere doelgroepen en begeven zich daardoor dus steeds vaker in een nichemarkt. Het product neemt nog steeds toe in populariteit en retailers richten zich daarom ook steeds meer op het geven van tips voor het vinden van de geschikte smartwatch, zodat de consument een beetje wegwijs kan worden. Hier een greep uit de meest recente ontwikkelingen.
Garmin komt met een smartwatch speciaal voor duikers
Garmin springt in een nichemarkt en introduceert met de Descent Mk1 Dive Watch een horloge dat specifiek gemaakt is voor zowel de recreatieve als de professionele duiker. Het horloge ondersteunt GPS-navigatie, waardoor het in staat is automatisch te markeren waar je je duik begint en eindigt. Het ingebouwde kompas zorgt ervoor dat je tijdens het duiken gemakkelijk kunt navigeren. Dit zijn nog maar enkele van de vele functies die de Descent Mk1 Dive biedt en voor duikers is het tot nog toe de meest complete smartwatch-oplossing.
Samsung focust op sportliefhebbers
Ook Samsung gaat mee in de trend van specifiekere doelgroepen. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Gear S3 Sport-smartwatch. Het horloge biedt uitgebreide functionaliteiten voor de sportliefhebber. Zo is het product bijvoorbeeld waterdicht en kan het waterdruk weerstaan tot vijftig meter diepte. Zelfs zout water zou het horloge niet moeten beschadigen, echter is het afspoelen na een duik in de oceaan wel noodzakelijk om de kwaliteit van de smartwatch zo lang mogelijk goed te houden. De smartwatch is dus in veel verschillende scenario’s te gebruiken en daarmee uitermate geschikt voor de fanatieke sportliefhebber.
Smartwatch-initiatieven voor nichemarkten
De categorie sportliefhebbers is natuurlijk erg breed en niet per se een nichemarkt te noemen. Samsung heeft echter naast de Gear S3 Sport dit jaar plannen voor een nog specifiekere smartwatch aangekondigd: een smartwatch in zakhorloge-formaat. Met dit product opent Samsung de deuren naar nog meer nieuwe formaten voor smartwatches.
Toch is de smartwatch tot op heden voornamelijk een product dat om de pols gedragen wordt. Hierdoor is het display vaak klein, wat het voor slechtziende of blinde mensen niet geschikt maakt. Voor deze mensen met een visuele beperking is er een oplossing bedacht, zodat ook zij kunnen genieten van het plezier van een smartwatch: The Dot, een smartwatch met ondersteuning voor braille.
Een ander interessant voorbeeld van een smartwatch voor specifieke doeleinden is de Study Watch van Verily, het zusterbedrijf van Google. Deze smartwatch is ontwikkeld met het doel om medische gegevens te verzamelen en om tegelijkertijd zo min mogelijk op te vallen. Daarom lijkt de smartwatch op een doodgewoon horloge en kunnen de gebruikers ervan de verzamelde data niet benaderen; deze is alleen beschikbaar voor de onderzoekers. Met deze smartwatch hopen onderzoekers meer inzichten te krijgen in gezondheidspatronen bij bijvoorbeeld patiënten met Parkinson.
De smartwatch-wereld blijft zich ontwikkelen
Doordat producenten steeds creatiever worden met niet alleen de mogelijke functies van smartwatches, maar ook de vorm waarin de smartwatch verschijnt, kunnen we in de toekomst nog veel verwachten van de ontwikkelingen omtrent dit product. De smartwatch zal ongetwijfeld op nog veel meer terreinen worden toegepast.