Foto van Jeroen
Jeroen

Review: Call of Duty: WOII (PS4)

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • WO II setting
  • Geen vliegen en springen
  • Story is prachtig
  • War mode

THE BAD

  • Geen

Ze hebben het gewoon gedaan! Mijn nieuwe beste vrinden van Sledgehammer hebben de beste COD van de afgelopen 5 jaar gemaakt! Oké, niet bepaald een medaille waardig na de verschrikkingen van Advanced Warfare, Ghost, Infinte Warfare BO3, etc, etc. Maar, niet gezeurd: het is zo ver. Het is na de remake van COD1 tijd om terug te gaan naar waar het allemaal ooit is ontstaan: WO II

Even in alle eerlijkheid. COD is nog steeds COD. De manier van spelen, de snelheid, de filmische story, de perks, de kill streak awards, alles blijft gelijk. Het enige wat eigenlijk echt wijzigt is de setting en de hachelijke future dingen, die zijn gelukkig wel gewijzigd. Verder zien we in de multiplayer wel wat leuke vernieuwingen, waar we later op terugkomen.

De WOII setting is geweldig. De gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog maken tot op de dag van vandaag nog sterke indrukken, ongeacht de leeftijd. Een oorlog die zo dichtbij en niet eens zo lang geleden woekerde over ons landje, die grauwheid, echtheid, die emoties  zijn voelbaar in COD WO II.

CAMPAIGN MODE

Door Michiel Schuur

Iedereen weet hoe het de Duitsers is vergaan in de maanden na 6 juni 1944, D-Day, de landing van de geallieerden op de stranden van Normandië. Het begin van het einde van Nazi-Duitsland is meermaals verwerkt in legendarische Hollywood rammers. Denk aan producties als The Longest day, Saving Private Ryan, Band of Brothers en… Call of Duty WWII.

De Campaign van WWII begint in een Higgins landingsboot voor de noord Franse kust, Omaha Beach 6 juni 1944. Jij bent Ronald “Red” Daniels. Zijn verhaal bestaat uit hoofdstukken die dagen en veldslagen vormen. Hieronder even een overzichtje van alle chapters.

Chapter 1: D-DayJune 6, 1944. D-Day. We’re invadin’ Normandy, ’bout to take France back from the Nazis.

Chapter 2: Operation Cobra It’s seven weeks since D-Day. To break outta Normandy we’re pushin’ inland to secure Marigny. That’s how we’ll control the roadways and plow across France to Paris. Liberation’s comin’ soon.

Chapter 3: Stronghold July 26. We’re holed up in a farmhouse outside Marigny. I close my eyes think’ ‘a Hazel, but end up havin’ the dream again.

Chapter 4: S.O.E. For a month, we been tightenin’ the noose around the last escapin’ Krauts as we roll towards Paris. But like a cornered rattler, you can bet they got one last strike.

Chapter 5: Liberation August 1944. This is it. We’re gonna liberate Paris. The French Second Armored Division and the US French Infantry arrive at dawn. That means we move tonight.

Chapter 6: Collateral Damage October. We’re in Aachen. Krauts are fightin’ like hell for it, cause it’s the first time one of their cities has been invaded by the Allies. Won’t be the last.

Chapter 7: Death Factory After Aachen nothin’s gonna be the same. But we finally got a foothold into Germany. The gateway to the Rhine is open and there’s no turnin’ back. For any of us.

Chapter 8: Hill 493 Still waitin’ on Pierson. There’s no tellin’ what he’ll do, but his record ain’t exactly stellar. If you were here Paul I know you’d set’im straight. Just hope Zussman and Aiello can hold out ’til we hit those guns together.

Chapter 9: Battle of the Bulge Six weeks now since Turner was killed and I got promoted. It’s Christmas. We’re diggin’ into the Ardennes Forest in Belgium. So cold we’re pissin’ ice cubes. Gonna be one helluva fight.

Chapter 10: Ambush Pierson’s gone to a dark place. I can feel myself gettin’ dragged down with’im. But I gotta stay sharp if I’m gonna make you proud, brother.

Chapter 11: The Rhine March 1945. With the 9th Armored and the 99th, our mission is to take the Bridge at Remagen. We get across, the last German resistance will crumble.

De mannen van Sledgehammer nemen je mee naar de veldslagen vanaf Normandie, tot de slag om de brug over de rijn bij Remagen. Na de laatste missie en de verovering van de Ludendorff Bridge ligt de weg naar het hart van Duitsland open. De rest is geschiedenis. De WWII campaign is zoals we dat kennen van Call of Duty. Opgedeeld in 11 chapters en een garantie op ongeveer 6 uur vertier. Goed vertier!

De campaign slokt je vanaf het eerste moment volledig op. Je bent onderdeel van de 1st. Infantry Division en in de strijd tegen de Nazi’s fungeer je als “the tip of the spear”. Je raakt goed bevriend met collega badass Robert Zussman, een Amerikaan met Duits-Joodse roots. Jullie zweren elkaar altijd te dekken, tot het bittere eind. Als Zussman door de Nazi’s gevangen wordt genomen brengt dit jou een enorm dilemma. Volg je je bevelhebber die het belang van het winnen van de oorlog boven het belang van Zussman stelt? Ga je naar huis waar je geliefden op je zitten te wachten? Of scheur je je eervolle ontslagbrief doormidden en houd je je belofte aan Zussman? Easy right?

Tijdens de opmars van de geallieerden rijd je in Sherman Tanks, bedien je FLAK luchtafweergeschut en schiet je Messerschmitt gevechtsvliegtuigen uit de lucht tijdens een ware air-combat. Juist! WWII laat je een gevechtvliegtuig besturen…

De besturing voelt vanaf begin tot eind haarscherp aan en doet mij denken aan de goede oude tijd… Je weet wel, de Modern Warfare en Modern Warfare II periode. Toch zijn er aanpassingen gedaan die mij erg goed bevallen. Je health vult niet meer vanzelf aan door een aantal tellen in een hoekje te zitten. Als je health low is zal je een van je bloedbroeders om een healthpack moeten vragen. Doe je dit niet, dan kan je in de hoek blijven zitten tot je een ons weegt… Granaten en Ammo zijn aan te vullen door deze van gevallen vrienden of vijanden op te rapen of, net zoals je health, door je maten te vragen of zij misschien een clip of een granaat kunnen missen. Dit vraagt een meer tactische manier van spelen. Wat doe je als je op sterven na dood bent, de duitsers hebben je zwaar onder vuur genomen. Maar je health-buddy zit 50 meter verderop?

De moeilijkheidsgraad is ook veel beter dan in eerdere delen. Waar je op moeilijkheidsgraad regular in eerdere delen rustig met een pistooltje de levels door kon pendelen, moet je nu echt beter je best doen om niet door Nazi-gespuis omgelegd te worden. Koppie erbij dus!

Net als in eerdere delen zijn er ook weer collectables te verzamelen. Niks nieuws onder de zon, maar wel een stimulans om elk level grondig uit te kammen. Wel nieuw zijn de zogenaamde Heroic Acts. Schiet je een Duitser met zijn handen in de lucht een gaatje tussen zijn ogen? Of laat je hem zich overgeven en neem je hem als krijgsgevangene? Kom je uit je dekking met gevaar voor eigen leven om een neergeschoten kameraad naar dekking te slepen? Of is je eigen lijf je lief en moet hij wachten tot het vijandige vuur is gaan liggen?

Al met al een heerlijke single player, zeker de zes uren waard! Kunnen we nu online?

MULTIPLAYER  MODE

Door Jeroen Andreasen

De game modus waar het voor mij allemaal omdraait! Ik heb de Campaign en Zombies nog niet aangeraakt, simpelweg omdat het me te doen is om de MP. Mijn collega’s Michiel Schuur en Kevin Krechting nemen de andere modi voor hun rekening, dus nu hup naar de online matches!

De BAR, M1 Garand, MG42, dat zijn allemaal vaag bekende ouwe knalpijpen in het vak waar de oudere- en diehard COD fans al eens mee hebben mogen losgaan. Dan heb ik het niet over de Beta, van een maandje of twee terug, nee de eerste COD waar wapens zoals deze al eens over de toonbank gingen. Mijn eerste gedachte was: kunnen deze ‘beperkte’ wapens wel op tegen het multiplayer geweld? Natuurlijk! Wat heb je nodig voor een multiplayer? Wapens die schieten, wat verschillende classes, upgrades, kill streak rewards, perks en gaan ‘avec du banana’.

De Setting van WO II in vergelijking met het vlieg en klauterwerk van Infinte warfare roept ook direct een vraag op. Is WO II wel snel genoeg? Het antwoord is ja. Sneller, zo lijkt het. Al springen je vijanden en teamgenoten niet meer om je oren. De gangetjes, tunnels en snelle levels zorgen voor spanning die je op het puntje van je stoel doen zitten. Het is alsnog rennen, springen, duiken, verstoppen en vooral chaos. Heerlijke chaos.

De levels variëren van heel klein, een beetje claustrofobisch tot open en snipergevoelig. Ik houd er van! Tussen de loopgraven, door London, er zijn momenteel acht maps: Carentan, Operation Breakout, Aachen, USS Texas, Gustav Cannon, Operation Neptune, Flak Tower, Ardennes Forest

Wel moet ik toegeven dat ik niet meer zoals ten tijde van MW2 de boel overheers, ik meer kogelvoer ben. Ik wil verkennen, killen, wraak nemen en winnen. Dat is er allemaal nog niet voor mij, maar toch heb ik fun! De kleine overwinningen, de KD boven de 1.0, die koester ik. Maar ik leer de maps kennen, de wapens, de routes. Nu nog een beetje tactiek ????

 

Divisions

Zo dedicated als vroega, dat zal het niet worden. Waar je met 4 of 5 vrienden een lobby joinde, de boel op stelten zetten en tactische de map overnam, die tijden lijken voor mij vervlogen. Hebben mijn vrienden de hoop op een goede COD opgegeven? Of zijn we druk met van alles en nog wat? Multiplayer is niet zonder Kill Streak rewards voor te stellen. Gave nieuwe beloningen zijn de flametrower, de carpet bombing, glide bomb, mortar, fighter pilot, artillery barrage, paratroopers en nog veel meer.

Behalve nieuwe killstreaks zien de classes er ook ietsjes anders uit. Ze heten nu Divisions en je kunt ze vrijspelen met voldoende ervaringspunten. De divisions zijn: Infantry, Airborne, Armored, Mountain, Expeditionary en Basic training. Iedere divisie heeft een standaard uitrusting qua wapens en looks die je vrijwel direct kunt aanpassen. De create-a-class werkt ietsjes anders dan je gewend bent. Iedere class beschikt over een eigen type wapens, een eigen special en wat voordelen. Je kunt je karakter en division aanpassen door met de shoulder knoppen te fungeren. Ben je op zoek naar speciale beloningen en een mogelijkheid om contracts te krijgen? Die vindt je in een andere omgeving. Het is een save heaven zoals je die ook wel bij Destiny ziet. Je kunt spelers live zien lopen op een veilig leveltjes waar je verschillende AI karakters kunt aanspreken en die je dan contracten kunnen aanbieden, maar ook het oefenen van je Killstreak awards, Theatere mode en je care packages met speciale beloninkjes erin.

Iedere division heeft dus een eigen skillset. Zo kun je met Airborne een supressor als skill krijgen. Die kun je met een pijltjestoets op ieder wapen zetten in game. Enkel dit kan alleen de op SMG’s want Airborne is een SMG class.  De Expeditionary heeft bijvoorbeeld speciale shotgun shells die je vijand letterlijk in vuur en vlam zetten. Deze kan je helaas weet niet op een andere class gebruiken.

War Mode

De standaard modi in deze multiplayer zoals TDM, Free for All, Ground War, Kill Confirmed, Capture the Flag en Hardpoint zijn ons al bekend en vetrouwd. De War-modus is in deze game de belangrijkste vernieuwing in Multiplayer Call of Duty: WWII.

War-modus is- een hybride die verhaallijnachtige doelstellingen van je vraagt. Modi zoals we die kennen bij andere games zoals Overwatch-payload, Call of Duty Zombies en Battlefield 1-ops. Met deze modus moet je het er met elkaar vanaf brengen. Je speelt over een bewegende map, loop je niet mee en lig je alleen te campen, dan ga je dood omdat de map zich verplaatst. Daarna zijn de echte punten te behalen door echt mee te doen. Bouw een brug, verdedig een outpost, een tank of vernietig een doelwit.  Deze modus is echt weer even samen spelen, tactisch spelen en je voelt je echt weer even onderdeel van een game. War Mode is echt een geweldige toevoeging.

 

ZOMBIE MODE

Geschreven door Kevin Krechting

Zoals er fans zijn van de multiplayer zijn er ook altijd fans van de zombies! Mijn favo zombiemodus komt toch echt nog uit de tijd van  Black Ops 1, en dat is al een tijd geleden. Reden waarom ik dit noem is omdat ik een nieuwe favo heb gevonden! De zombiemodus van WWII is diepgaander, uitgebreider, leuker en sneller dan ooit in een gruwelijke setting en is zelfs uit te spelen. Wat wil je nog meer?

Want, met de terugkeer van de Tweede Wereldoorlog komen ook de nazizombies in volle glorie terug! Check de video hieronder om het verhaal mee te krijgen en de vier hoofdpersonen te leren kennen.

Een lugubere wetenschapper probeert om een ondood leger te assymbleren om ze te laten vechten tegen de Russen waar op dat moment veel terrein verloren wordt. Aan jullie de taak om dit te stoppen. Er zit zowaar een verhaal en een opbouw in deze map. Je start in een besneeuwd dorp om uiteindelijk in een laboratorium, martelkamer, kerkers en operatiekamers te eindigen. Alles is ouderwets in een loop gemaakt dus je kunt de hele map rond door deze kamers. Veel objecten zijn te behalen door zombies binnen een ring te doden en die energie  op te slaan, zo kom je trouwens ook aan je punten oftewel Jolts. Deze punten kun je spenderen aan wapens, kisten, deuren, upgrades en zelfs geven aan je teammates! Zo kun je er als groep voor zorgen dat de zwakke schakel een boost krijgt. En geloof me als je een paar keer down bent gegaan dan gaan je punten hard.

Qua upgrades zijn het veelal de bekenden, quick reload, quick revive, stamina etc. Ook is er weer een upgrade machine beneden in de bloederige kelder die je stap voor stap moet unlocken.

De diepgang zit hem vooral in de loadout waarmee je de game kunt beginnen. Ben je level 5 of hoger dan kun  je diverse specials kiezen zoals camouflage, Unlimited ammo voor korte tijd, meer schade voor korte tijd en een pushback met stun. Dit zijn je speciale krachten waaruit je kunt kiezen.

Daarnaast heb je diverse mods die je moet unlocken die grote impact hebben op je gameplay, je kunt met drie mods ten strijde trekken. Hoe meer je speelt hoe meer mods en perks je unlocked en sterkere beginwapens en granaten je kunt selecteren.  Je kunt ook twee comsumables meenemen de strijd in die je kunnen helpen om het tij te keren.

Je tegenstanders komen in diverse grotes en maten. Je standaard zombie, snelle zombies, tanks, vlammenwerpers, suiciders etc. Je moet hiermee rekening houden op welke zombies je wel en niet wilt schieten. Niet blind rambomodus gaan dus!

Al met al verbaasde ik mij over de diepgang, intensiteit en de sfeer van deze map. Dit is zeker een modus die ik weer nachtenlang met vrienden ga spelen, de eerste match met randoms duurde al anderhalf uur dus we kunnen onze borst nat maken!

Conclusie

COD WO:II is te gek! Het gekke daar van is dat ze meer hebben moeten laten dan adden om weer op dit niveau terug te komen. Call of Duty: WW2 is echt de terugkeer die veel fans (inclusief ikzelf) hebben gewild. De campagne is bombastisch, de multiplayer is solid en Zombies is een enge achtbaanrit waaraan ik me nog niet durf te wagen 🙂 Twijfelde je nog of je de nieuwe COD moest kopen? Nu niet meer!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.