Hoewel we regelmatig schrijven over de successen van zelf rijdende auto’s, lijkt 2018 ook het jaar van de zelf rijdende trein te worden. Deze zelf rijdende trein is een project van het Nederlandse Prorail in samenwerking met Alstom.
De eerste test met een zelfrijdende trein zal op het traject van de betuweroute worden uitgevoerd. Het gaat dus om een goederentrein. Goederentreinen kennen doorgaans minder verplichte stops en hebben minder last van de onvoorspelbaarheid van passagiers. Bovendien is de betuweroute een traject waarbij minder mensenlevens op het spel staan bij ongelukken.
De zelf rijdende trein wordt uitgerust met het ATO systeem. ATO staat voor Automatic Train Operations en komt over het ERTMS beveiligingssysteem heen te liggen. ATO moet er voor zorgen dat treinen dichter op elkaar over het traject kunnen rijden waardoor Prorail de capaciteit op het spoor kan verhogen.
Hoewel het systeem zichzelf moet kunnen redden, zal de baan van de machinist voorlopig nog niet op de tocht komen te staan. Een machinist blijft aanwezig om in te kunnen grijpen wanneer nodig. Bovendien heb je als vervoerder bij problemen altijd oren en ogen op de plek van het probleem.
Bij succes zou deze proef worden uitgebreid naar Groningen. Daar wordt dan wel geëxperimenteerd met ATO in combinatie met het vervoeren van passagiers. Die proeven zouden later in 2018 al plaats kunnen vinden.