Het gaat voor vloggers en andere videomakers een stuk lastiger worden om geld te verdienen bij YouTube. Op deze manier probeert YouTube opportunisten buiten de deur te houden en misbruik te voorkomen.
YouTube ligt de laatste tijd onder vuur. Met name grote adverteerders stuiten steeds vaker op video’s waarmee ze niet geïdentificeerd willen worden. Een goed voorbeeld is de rel rond YouTube ster Logan Paul. Afgelopen maand maakte hij een video in een zelfmoordbos in Japan. Daarbij reageerde hij lacherig op het lichaam van een Japanse man. De video kostte Logan Paul de samenwerking met de streamingdienst.
YouTube heeft al langer een preferred account voor adverteerders. Daarbij worden video’s handmatig gecontroleerd op controversiële inhoud. Met de enorme toename aan video’s ieder uur, is dit niet voor alle video’s te doen.
Dit is een reden voor de dienst om het moeilijker te maken geld te verdienen op YouTube. Voorheen moest je als gebruiker minimaal 10.000 views op video’s hebben om recht te claimen op een deel van de reclame-inkomsten die YouTube met de video ontving.
Nu moet je als kanaal minimaal 1.000 abonnees krijgen en moeten kijkers minimaal 4.000 uur per jaar naar jouw video’s kijken. Een flinke aanscherping dus en een opvallende. Mogelijk zal het nieuwe bedrijven aanwakkeren die zorgen dat YouTube kanalen aan deze minima gaan komen. It takes money to make money.