GfK heeft vorige week haar GfK Trends in digitale media onderzoek gepubliceerd. Het onderzoek laat onder anderen zien dat we onze smartphones voor steeds meer verschillende dingen gebruiken en de tablets juist steeds minder.
Mobiele gebruikers
Zo groeide het gebruik van de smartphone als toegangsticket van 13% in 2015 naar 21% in 2017. Ook het kijken van video’s nam toe van 11% in 2015 naar 17% in 2017. Op de tablet was de groei van het video kijken minder sterk. Daar steeg het gebruik van 30% naar 33%.
GfK schat dat 88% procent van de Nederlanders een smartphone heeft. De rest is te jong, te oud of heeft gewoon geen interesse. 70% van de Nederlanders heeft ook nog eens een tablet in huis.
Smart TV’s
Het Smart TV bezit is toegenomen naar 42%. Door toename van het Smart TV gebruik verwacht GfK ook steeds meer programmatic advertising. Adverteerders weten wat je wanneer kijkt en spelen daar op in.
Sociale media en websites
Onder jongeren daalt het Facebook gebruik terwijl Instagram en Snapchat aan populariteit blijven winnen. Exacte nummers heeft het GfK niet gepubliceerd.
Slecht nieuws voor websites als de onze. 27% van de Nederlanders gebruikt inmiddels een ad blocker waardoor het nog moeilijker wordt om geld te verdienen met eerlijke journalistiek. In 2015 was het nog maar 23%. Een derde van de gebruikers wilt een adblocker op de smartphone, 20% op de tablet.
Virtuele assistenten en domotica
Ook de virtuele assistenten doen het goed in Nederland. Hoewel Alexa internationaal boven de rest uitsteekt qua productondersteuning, is het toch Siri die we het beste kennen. 72% van de Nederlanders weet namelijk wat een virtuele assistent is en 59% noemt Apple’s Siri als eerst. Maar… we weten nog niet dat we de virtuele assistent ook in huis kunnen gebruiken.
Vraag je welke virtuele assistent in huis gebruikt kan worden, kan 79% er geen enkele noemen… terwijl het precies dezelfde namen zijn. Bij diegenen die wel een naam noemen is Google Home het populairst, maar dit moet Google Assistant zijn. Google Home is niet meer dan de productlijn waar de Google Assistant op draait. 12% van de ondervraagden verwachten wel binnen 5 jaar een virtuele assistent in huis.