Canalys heeft de laatste kwartaalcijfers over de smartphonemarkt in Europa vrijgegeven. De cijfers laten zien dat de Chinese merken vrijwel de hele markt aan het overnemen zijn.
De nummer één in Europa was Samsung met 15,2 miljoen verkochte smartphones. Apple volgt Samsung op de voet met 10,2 miljoen verkochte exemplaren, op de voet gevolgd door het Chinese Huawei. Met de derde positie in de top drie is Huawei de sterkste Chinees in onze markt.
Maar ook op Huawei wordt gejaagd en wel door Nokia. Hoewel Nokia deels Fins is, is Nokia toch vooral in Chinese handen. Net als andere Chinezen volgt Nokia een prijsvechters strategie. De Nokia smartphones worden goedkoop in de markt gezet om zo marktaandeel te kopen. Wanneer het bedrijf hoog genoeg in de markt staat, worden de prijzen opgeschroefd. Samsung deed het. Huawei deed het. Nokia doet het en Xiaomi ook. Xiaomi heeft nu al de vijfde plek verworven. Daarmee zijn de laatste drie posities in de top 5 dus allemaal van Chinese herkomst en ook Oppo en dochter OnePlus zijn hard aan het vechten om marktaandeel en dan hebben we Lenovo nog met haar Motorola.
Voor de smartphonekoper worden het dus interessante jaren met alle Chinezen die op basis van prijs om onze harten vechten. Ondertussen verdwijnen andere merken meer en meer naar de achtergrond.