Review: Marvel’s Spider-Man (PS4)

• Enorm veel content
  • Ook veel aandacht voor het verhaal van Peter Parker
  • Erg veel leuke grappen
  • Waanzinnige gadgets

• heftige learning curve wanneer je aan de game begint

Enkele Jaren geleden brachten de mensen van Warner Bros een Batman game uit die alles veranderden. In een semi open wereld voerde je gevechten uit met werkelijk fantastische choreografie. Wie ditzelfde spektakel bij een andere held zoekt, heeft eindelijk Marvel’s Spider-Man.

Het succes achter de Batman games was dat Warner Bros er in slaagde om jou als gamer, Batman te laten voelen. Zijn wereld en zijn verhaal te laten beleven alsof je een serie films van hem bekijkt. Met hetzelfde doel lijkt het team van Insomniac Games aan de slag te zijn gegaan met Spider-Man.

Vliegende start

En het is gelukt. Vanaf het moment dat de game start, mag je meteen ervaren hoe het is om door de straten van New-York te slingeren. Van gebouw naar gebouw en soms, als het even niet lukt, lekker rennen, klimmen en springen. Hoewel het weer even doet denken aan de vleugels en grapling hooks van Batman doet denken, merk je al snel dat je veel meer hebt aan die handige webben van Peter Parker. Het kost wel wat meer tijd om dit in de vingers te krijgen, maar man wat is dit leuk! Ik geef toe dat ik heel wat tijd heb besteedt met gewoon een beetje rondslingeren in de stad. Vooral het duiken vanaf het Avengers kantoor is erg leuk om te doen.

Fights en Bossfights

Wanneer je op missie gaat, rol je al snel van het ene in het andere gevecht. En ja, dat is leuk. Hordes tegenstanders duiken op je en jij probeert ze zo creatief mogelijk om zeep te helpen. Daarbij krijg je een heel arsenaal aan Hollywood moves mee en kun je enorm veel gebruik maken van jouw omgeving. Je kunt daken op tegenstanders laten vallen, maar ook brandblussers rondslingeren om een rookgordijn op te trekken etc. Ik geef wel toe dat de enorme hoeveelheid moves die je hebt er ook voor zorgen dat het echt even duurt voor je jezelf vrij voelt.

En wat dan heel goed gaat in groepsgevechten, gaat een stuk minder in bossbattles. Daar is het toch vooral patronen herkennen en juist reageren. Daar gaat het echt meer op verhaal, dialoog en humor. Scripted gameplay dat je toch echt moet overleven. Ja, de aandacht in een boss battle gaat duidelijk naar iets anders dan het jou als speler extreem moeilijk maken.

Verhaal en sidequests

Het hoofdverhaal van Marvel’s Spider-Man duurt zo’n 15 uur, maar er is nog veel meer. De stad zit vol met side-missions. Hoewel de variatie hier wellicht iets groter mocht zijn, levert dit een fijne afleiding.

De stad New York is ook indrukwekkend om in te spelen. Maar verwacht geen 1:1 kopie van het origineel. Insomniac heeft duidelijk een eigen plaatje geschetst waarbij alleen de landmarks van de stad behouden zijn gebleven. Wel hebben de diverse wijken allemaal echt een eigen karakter zodat je niet snel zal verdwalen.

Echt heerlijk is de complexe relatie tussen Peter Parker en Mary-Jane. Het is bijzonder om te zien hoeveel aandacht er is voor de wereld van Peter Parker. En als je denkt klaar te zijn… dan mag je een hele lading aan DLC content gaan verwachten. Insomniac heeft de eerste teasers al online gezet. Dus ja, dit is een game waar je heel lang op door kunt. Naar verwachting worden er drie gelanceerd.

Gadgets

Net als bij de riem van Batman, krijgt Batman steeds meer gadgets om mee te spelen. Allemaal geven ze nieuwe manieren om gevechten in te gaan. Er is ook een enorme serie pakken die allemaal weer eigen eigenschappen hebben en daar kun je weer modificaties voor installeren. Gaaf! Al geef ik toe dat ik bij het standaard pak ben blijven hangen. Dat voelde gewoon precies goed.

Moeilijkheid

Marvel’s Spider-Man kent drie moeilijkheidsgraden. Omdat ik als reviewer vooral snel vaart wil maken in een game, koos ik voor friendly om mee te starten. En wouw… dat bleek al niet heel gemakkelijk. Het slingeren moet je echt even in de vingers krijgen (en eigenlijk kom je al te snel in de eerste gevechten terecht), maar ook het vechten. Er is zo enorm veel mogelijk en er staat zo enorm veel druk al op de eerste gevechten, dat je in het begin echt aan het zoeken bent. Heb je het eenmaal in de vingers, heb je niet heel veel moeite om te navigeren en om gevechten de baas te zijn.

Conclusie: Marvel’s Spider-Man

Eindelijk een nieuwe open wereld om met een nieuwe superheld te ontdekken. De moeilijkheidsgraad ligt bij Marvel’s Spider-Man behoorlijk hoog. Vooral door het enorm hoge tempo waarop de game verwacht dat je het spel in de vingers moet krijgen. Dit zal de game vooral voor jonge spelers behoorlijk lastig maken. Maar wanneer je eenmaal door de zure appel heen hebt gebeten, wachten je vele, heerlijke uren in het New York van Spider-Man.

Marvel's Spider-Man kopen