Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Niu N1s (eScooter met een app)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Grote actieradius
  • Gemakkelijk te laden
  • Veel mogelijkheden met de app
  • Altijd verbonden

THE BAD

  • Alarmmeldingen worden niet goed afgehandeld met de app
  • Eerst flink versnellen om vervolgens in te houden maakt de start wat onrustig
  • Nutteloze spiegels

We hebben het een week gedaan. De auto laten staan in ruil voor een e-Scooter. En niet zomaar één. We gingen voor de Niu N1s uit China. Een scooter met een app die echt vernieuwing laat zien.

Brommen of snorren

Bij aanvang van de test mocht ik kiezen welke uitvoering van de Niu N1s ik wilde testen. Er is een brom- en een snorfiets uitvoering. De maximaal haalbare snelheid is het grote verschil tussen de twee. Met de snorfiets versie die ik koos, haal je maximaal 31 kilometer per uur op de interne teller. In hoeverre daar een afwijking in zit, weet ik niet. Op papier kan het model maar 25 kilometer per uur. Hard genoeg om fietsers in te halen.

Unboxing

Say what!? Nee, deze jongen haalden we op bij de lokale fietsenmaker. En zo hoort het ook. Weten dat je met een veilige scooter de weg op knalt. Bij de scooter hoort natuurlijk wel wat documentatie en een lader. De app download je vanaf Google Play of vanuit de Apple App Store. Let op, in de handleiding staat een QR code die nodig is om te koppelen.

Design

Qua design is de Niu N1s een hele nette scooter. Wij kregen de rode variant mee die ook echt mooi rood was met een soort metalliek effect. Poetskrassen waren nauwelijks zichtbaar op het plastic, terwijl deze scooter al een tijdje als demo model wordt gebruikt.

Hoewel de scooter app connected is, is het display alles behalve heel spannend. Gewoon een LCD display met verlichting. Geen spannende tablet-achtige interface dus zoals je bij elektrische auto’s al veel ziet. Maar echt belangrijk is dat eerlijk gezegd ook niet.

De hele knoppen lay-out is duidelijk. Je went er snel aan, al geef ik toe dat ik in nog geen 30% van mijn bochten de richtingaanwijzers heb gebruikt. Niet dat ik asociaal de fietspaden onveilig heb gemaakt, maar ik ben gewend om mijn vinger uit te steken ;-).

Wat ook veel aandacht heeft gekregen, is het ontwerp van de koplampen. Een witte LED-ring met daarin twee stevige LED’s achter grote lenzen. De koplampen schijnen relatief hoog. Dit is handig omdat verkeersborden zo beter opvallen, maar ik kan me voorstellen dat tegenliggers dit minder prettig vinden.

Rijcomfort

Laten we beginnen bij het geluid… dat is er vrijwel niet. Je hoort bij de Niu N1s alleen de roterende onderdelen die af en toe een beetje contact lijken te maken. Voor fietsers kan mijn verschijning best een verrassing zijn. Dan moet je de afweging gaan maken of je gaat toeteren. En dat gaat weer heel hard, en schrikt fietsers ook af.

Het zadel van de Niu N1s is lekker groot. Daar passen met gemak twee personen op. Voor de tweede persoon kun je voetsteuntjes uitklappen. Deze zijn lastig terug te klappen.

Parkeer je even snel, dan gebruik je de enkele standaard. Wanneer deze is uitgeklapt, gaat de scooter meteen in een soort standby modus zodat je vlot weer weg kan. De grote standaard doet verder niets bijzonders met de eScooter. Wat ook lekker is, is dat je een zee aan ruimte onder het zadel hebt. Een klein kratje bier is prima onder het zadel te vervoeren. Ideaal voor een dagje strand natuurlijk… waarbij je zelf de Bob bent natuurlijk…

Tenslotte is er nog een stukje rijcomfort voor wanneer jouw device bijna leeg is. Via de USB aansluiting onder het stuur, kun je jouw smartphone gewoon bijladen.

Qua rijgedrag is de Niu een beetje een rare. Je krijgt drie standen die de maximale snelheid bepalen, maar ook hoe vlot je optrekt. De eerste dag wisselde ik nog veel tussen de standen, maar de rest van de week ging alles eigenlijk op stand 3. Daarbij trekt de brommer eerst op naar een snelheid van 31 kilometer per uur waarna hij onmiddellijk gaat inhouden om terug te zakken naar 30km per uur. Dit maakt de start van een rit wat onrustiger dan nodig.

De wegligging is erg prettig. Ondanks de lage instap, ligt hij relatief hoog boven de weg. Bochten maken gaat echt prima. Wil je een tas meenemen, kun je een haakje uittrekken onder het stuur om de tas mee te bevestigen.

Altijd verbonden

Hoewel scooter en app met elkaar verbonden zijn, hoef je je geen zorgen te maken over dataverbruik. De scooter heeft een eigen mobiele verbinding. Wordt hij gestolen, kun je hem dus volgen. Ook handig als je hem aan jouw partner hebt uitgeleend om te kijken waar jouw partner nou precies ‘overwerkt’ iedere avond ;-). Daarnaast geeft de app inzicht in de accustatus en de routes die gereden zijn. Leuk!

Heb je pech, verwijst de app ook naar de Niu dealers in de buurt. Echter, de fietsenmaker waar wij de sample ophaalden, stond tot eigen verbazing niet in de lijst fietsenmakers… en was toch zeker het snelst bereikbaar met een kapotte scooter.

Accuduur

De accu van de Niu N1s heeft een actieradius van zo’n 70 kilometer. Doordat de scooter altijd verbonden is, gaat hier wel 5% per dag vanaf. Na twintig dagen niet gebruiken, is een volle accu dus alsnog leeg.

De accu is echter met 6 uur op te laden via de meegeleverde acculader. Deze kan direct op de Niu N1s worden aangesloten, maar je kunt ook het accupakket uit de Niu trekken. In dat geval laadt je de accu comfortabel binnen op.

Veiligheid

Qua beveiliging moesten we van de fietsenmaker een dik kettingslot door het voorwiel heen leggen. Wat een baggerklus is dat. Voor je het weet heb je vieze handen/vingers. Tenzij het van de verzekeraar moet, gewoon niet doen. Je hebt immers GPS tracking in jouw Niu N1s en het ding heeft ook nog een eigen stuurslot en alarmsysteem. Met afstandsbediening. Top! Behalve dat niet ieder alarm leidt tot een alert op jouw smartphone. En dat een alarm als een abnormale beweging wordt vastgelegd in het logboek, waardoor je niet meteen door hebt dat dit een alarm betreft… en dat niet ieder alarm in het logboek van de app verschijnt…

Voor de veilidheid krijg je ook spiegels op de Niu N1s. In mijn geval waren deze compleet nutteloos. Of ze keken te ver naast me, of ik keek naar mijn schouders.

Tweedehandsje kopen?

Ga je de Niu N1s gebruikt kopen, moet je qua app wel even opletten. Natuurlijk heb je de QR code in de handleiding nodig om überhaupt te kunnen koppelen met de scooter. Maar je moet ook zorgen dat je in de app eigenaar wordt. Anders kan de vorige koper meekijken en weet hij precies waar je de scooter opbergt.

Conclusie: Niu N1s eScooter

Met de Niu N1s heeft het Chinese merk het voortouw genomen in de wereld van de eScooters. Niet alleen een elektrische aandrijving van Bosch, maar gewoon altijd online. Zo’n scooter is immers een forse investering, dus het is fijn dat deze laat weten waar hij is.

Qua rijgedrag is de Niu N1s ook een erg leuke ervaring, al weet je gewoon dat je heel veel fietsers aan het schrikken zal maken. Hoewel we geen duurtests hebben uitgevoerd, hebben we qua rijervaring wel vol vertrouwen in deze eScooter.

9 reacties

    1. Buiten de Randstad is die problematiek niet zo heel groot. Wat Amsterdam gaat doen, zijn lokale regels die niet voor het hele land zullen gelden. Buiten de stad, is het netwerk van fietspaden hoogwaardig en zijn ze doorgaans relatief breed. Een stuk veiliger dus.

  1. P.S. die drie standen hebben bij de 45km versie wel degelijk nut. Je kan rustiger optrekken en het is op slechte wegen, waar je sowieso niet hard kan rijden, veel prettiger. Van terugval in snelheid na maximum geen last.

  2. Spiegels moet je gewoon even goed stellen. Hoewel het zicht niet optimaal is is het wel voldoende. Verder niets dan lof voor deze heerlijke scooter (ik rij er dagelijks 50km mee woon-werk). Zou nooit meer een benzinescooter willen!

  3. hallo ik heb een vraag, mijn app staat sinds 11 dagen offline, ik heb de accus eruit gehad en eerst kreeg ik de scooter niet meer van het alarm af de afstandbediening werkte niet. 2 dagen de accus naar binnen gehad en een straalkachel bij de scooter in de schuur en kreeg ik hem weer aan de praat, durf het alarm er niet meer op te zetten, mijn vraag is nu de scooter blijft via de app offline en de tijd in mijn display is nu fout, hoe kan ik dat herstellen, . ik heb een code maar gaat niet met de QR scanner, zit er in de app een mogelijkheid ik kan het niet vinden , is er een reset functie , ik weet het ff niet meer.

  4. Doe ook eens een nieuwe batterij in de afstandsbediening scheelt ook een hoop op afstand en zo ik ben goed tevreden met de niu n1 s met twee accu .s rijd 51 ik wil het terug hebben baat 32 moet ik een ander moederbord kopen of weet iemand een uit lig voor me gr

  5. Hallo ik rij een niu schooter alles werkt goed op de schooier. Maar op de app geeft hij niets meer door op het begin scherm links boven zit een knopje en daar staat uit onder hoe krijg ik die weer aan heb al overnieuw geïnstalleerd maar staat nog steeds uit weet u daar iets op vr gr barry

  6. Wij hebben er twee met twee accu.s de in een van 2919. En een van 2020. Nooit wat gehad onderhoud gegeven en wij hebben er een met 9000 kilometer en zijn zeer tevreden ook met de blauwe zwarte accu.s die beter zijn van niu zelf veel rij plezier

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.