EIndelijk, eindelijk, eindelijk een console game met echte toys die er gewoon heel stoer uitzien. Starlink – Battle for Atlas is een episch avontuur voor jonge gamers met werkelijk fantastische toys.
Het komt zelden voor dat een game echt een unboxing video verdient. De laatste keer dat we dit deden was voor Nintendo Labo. Daarvoor iets met Skylanders. Maar deze review zet records voor ons. We hadden 8 dozen uit te pakken voor deze review en hebben deze over drie video’s verdeeld.
Unboxing: Starlink Starter Pack Playstation 4 (gelijk aan de Xbox One)
We trappen af met Starlink voor de Playstation 4. Let wel, deze is vrijwel gelijk aan die van de Xbox One. Alleen de controller accessoire die je gebruikt voor jouw ruimteschepen en karakters is natuurlijk anders. Zo zit hier bij de Playstation 4 een flink lange USB kabel aan (lees: je hebt dus vrije USB poorten nodig).
In deze unboxing zie je dat de starter pack komt met het Zenith ruimteschip dat een beetje de hoofdrol in dit avontuur van Starlink heeft. Zoals bij ieder Starlink ruimteschip, bestaat deze uit een romp en twee vleugels.
Daarnaast krijg je meteen de Shredder, de vlammenwerper en de Frost Barrage wapens. Als piloot krijg je Mason Rana mee. Ook bevat de doos een poster en wat verplichte documentatie. Naast het spel natuurlijk.
Unboxing: Starlink Starter Pack Nintendo Switch
Ubisoft heeft een hele leuke, exclusieve deal met Nintendo. Dat er een dikke liefde is tussen de twee hebben we natuurlijk al in eerdere titels gezien. Deze liefdesverhouding is nog intenser voor dit starter pack.
Deze starter pack bevat dus niet de Zenith, maar het Arwing ruimteschip dat we uit de Star Fox games kennen. Met natuurlijk Fox McCloud. Ook hier krijg je de vlammenwerper en de Frost Barage wapens, maar niet de shredder. In ruil voor dat extra wapen, bevatten de vleugels van de Arwing al de standaard wapens uit de Star Fox series. Dus die groene lasers die je kunt opladen. Wanneer je geen wapens op de vleugels zet, werken deze lasers. En dat is uniek onder de ruimteschepen van Startlink.
Ook krijg je in deze pack een tweede piloot mee. Naast Mason Rana krijg je nu ook Fox McCloud mee.
Unboxing: Starlink Accessoires
Ubisoft was zo aardig om meteen wat accessoires mee te sturen. Daarbij ontdekten we dat de weapon packs iedere keer een wapen hebben met LED verlichting erin. Ubisoft kiest er duidelijk voor niet overal een LED in te zetten. Mogelijk om te voorkomen dat Starlink jouw controllers letterlijk leegzuigt :-).
Ubisoft stuurde ook de ruimteschepen Lance en Pulse mee. Ieder met één wapen en één piloot. Mijn zoontje trok in tussentijd zijn spaarpot leeg (lees: portemonnee van papa) om de Nadir erbij te kopen. Papa snapt het eigenlijk wel ;-).
Ook kregen we een karakter pack en wel Levi McCray. En met Levi is iets bijzonders aan de hand. Levi is een ruimtevlogger. En Ubisoft lijkt in iedere markt een bekende vlogger te hebben gestrikt om zijn teksten in te spreken. In Nederland komt de stem van Dylan Haegens.
Design
Wat opvalt is de enorme hoeveelheid details in de ruimteschepen, karakters en wapens. Alles is keurig geverfd. Alles is gemaakt van verschillende onderdelen en verschillende kunststoffen. Kosten nog moeite lijken bespaard om er iets bijzonders van te maken. Ik durf te stellen dat er meer aandacht is geweest voor het ontwerp van deze poppetjes dan wat ik tot nu toe heb gezien bij Skylanders en wijlen Disney Infinity.
En dat gebruik van verschillende materialen doet Ubisoft ook slim. De ruimteschepen willen hier weleens van de bank vallen wanneer mijn kids aan het spelen zijn (ja, papa heeft inmiddels een tweede controller opzetstuk voor de Switch gekocht). Alle puntige uitsteeksels blijken van siliconen en lijken daarmee niet af te breken. Hier is een dik compliment echt wel op haar plaats.
Alle motoren zijn ook van een gekleurde LED voorzien. Dit om het idee te geven dat de ruimteschepen echt vliegen.
Ruimteschip op schoot
Gamen doe je dan ook met het ruimteschip op schoot. En gamen is letterlijk mix & match. Niet alleen wissel je wapens, je kunt ook vleugels mixen en… combineren. Tot drie items kun je aan iedere kant op elkaar klikken om zo de eigenschappen van het ruimteschip aan te passen.
Dat ruimteschip zet je overigens over de piloot heen die je eerst in het controller hulpstuk schuift. Door het raam van het ruimteschip zie je dus de piloot zitten. Tof!
Wanneer kinderen met de Switch onderweg gaan spelen, kunnen ze spelen met alle ruimteschepen, piloten en wapens die ze in de afgelopen 7 dagen hebben gebruikt in het spel. Het speelgoed hoeft dus niet te worden ingepakt op vakantie. Handig!
Ook zijn de speeltjes uitwisselbaar. Je kunt als Switch speler jouw Nadir gewoon meenemen naar jouw vriendje met zijn PS4 of Xbox. Alleen de Arwing en Fox McCloud zijn niet te gebruiken op de andere consoles.
Gameplay
Toen ik Starlink aanvroeg bij Ubisoft kreeg ik meteen de boodschap mee dat Starlink wel echt iets voor jongere kinderen is. Ik geef toe, ik klok al twee weken meer uurtjes in Starlink dan in Fallout 76 of Red Dead Redemption 2. Misschien ook wel omdat ik jonge kinderen heb en graag met ze meespeel.
Qua gameplay hangt Starlink een beetje tussen Star FOX en No Man’s Sky in. Je vliegt van planeet naar planeet en op die planeten voer je missies uit. Je bouwt kampen op die jou steunen in jouw strijd om een professor terug te winnen op de vijand.
Alles, maar dan ook alles is in het Nederlands gesproken. Normaal hou ik hier niet zo van, maar het is echt heel goed gedaan. En ook hier heeft Ubisoft niet bespaard. Alle dialogen die in de verhaallijn nodig zijn, zijn door alle piloten ingesproken. Met referenties die bij de piloten horen. Zo is Fox McCloud stiekem ook op zoek naar zijn vijand, Wolf.
Klein detail, de vertalers zijn niet heel goed. Zo hoor je regelmatig dat de Starlink Teter kapot gaat. In het Engels is het de Starlink Tether. Dat is natuurlijk een hele rare vertaling. Ook de opmerking dat je op zoek moet naar ‘artefacten’ is gewoon raar. De vertalers weten het Nederlandse woord niet, dus spreken ze het Nederlands uit. Slordig.
Dat het een game voor jonge gamers is merk je vooral aan de opdrachten. Allemaal niet te moeilijk, al moet je niet vrolijk naar één van de laatste planeten vliegen zonder eerst de nodige virtuele upgrades voor jouw schepen te hebben verzameld ;-). Ook het verhaal is niet te ingewikkeld, maar echt wel goed behapbaar en te begrijpen voor jonge gamers. Oudere games zullen wellicht moeite hebben met de vele herhalingen in de game, maar mijn jonge gamers genieten ervan omdat ze trots zijn dat ze missies snappen en snel weten uit te voeren.
Het lastigste voor jonge gamers zijn de gevechten in de ruimte. Op de planeten werkt jouw ruimteschip als een soort auto. Hij zweeft vlak boven de grond en kan springen. Kies je voor vliegmodus, dan kun je niet meer stil hoveren wat gevechten op planeten lastig maakt. In de ruimte is dit natuurlijk de natuurlijke manier van reizen. Gevechten in de ruimte zijn voor jonge spelers hierdoor wel wat ingewikkelder. Niet alleen komen de tegenstanders van links en rechts, maar ook van boven en onder.
Om het afleggen van enorme afstanden in de ruimte dragelijk te maken, heeft Ubisoft ook opties toegevoegd om versneld tussen bekende punten te reizen. Handig!
Co-op
Speel je co-op, dan is de Starlink Tether heel belangrijk. Dit is de afstand tussen de twee spelers. Die mag niet te groot zijn. Dit kan heel lastig zijn als beide spelers iet anders willen doen op de planeet. Bovendien kun je maar één missie tegelijk starten en… de radar werkt alleen voor de primaire speler. De secundaire speler heeft geen radar en dat is ruk. Zijn er tegenstanders, kun je niet op de radar van jouw tegenspeler kijken omdat die zeer waarschijnlijk een andere richting op kijkt. Vooral dat laatste is iets waar Ubisoft wat mij betreft echt even naar moet kijken.
Piloot met extra’s
Elke piloot die je kunt spelen, heeft zijn eigen krachten. Ook hier heeft de Nintendo Switch versie wellicht de sterkste kaarten in de hand. Fox McCloud kan namelijk één van zijn teamleden oproepen om te helpen. Falco, Slippy of Peppy komt dan even naar je toe en schiet met je mee. In co-op kun je zo met drie ruimteschepen tegelijk de strijd aan gaan. Een hele leuke exclusive voor Nintendo Switch gamers.
Andere piloten kunnen ook toffe dingen. Denk aan even onverslaanbaar worden, onzichtbaar worden etc.
De toekomst
Starlink – Battle for Atlas is letterlijk Wave 1 voor Ubisoft. Met andere woorden, we verwachten meer Starlink avonturen en ook meer Startlink ruimteschepen, wapens en karakters. Bring it on!
Conclusie: Starlink – Battle for Atlas
Het zal onderhand duidelijk zijn dat Starlink – Battle for Atlas op de Nintendo Switch het meest te bieden heeft. Toch is de game op alle systemen gewoon echt leuk met een enorme berg content. De game ziet er gewoon fantastisch uit, net als het speelgoed dat erbij hoort. Als ouder en gamer ben ik enorm enthousiast en nieuwsgierig waar dit naartoe gaat.