Ooit begon het als Galaxy on Fire. Een sci-fi game voor smartphones van zo’n 2MB. Nadat die game werd opgeschaald naar iOS, ging ontwikkelaar Fishlabs failliet. Maar de man achter Fishlabs ging verder als Rockfish Games en overtreft met Everspace.
Voor wie echt oud is ‘kuch’, denk aan de game Wingcommander van EA. De eerste serieuze sci-fi game met een goed verhaal en een goede engine. Zelfs op de 486 PC’s waar we het toen mee moesten doen. Man, wat was dat een feest. Goede acteurs, de eerste echte in-game video en een onwijs goed verhaal.
Moest je bij Wing Commander nog echt van basis naar basis vliegen en onderweg alles afknallen, is Everspace veel complexer. Het is iets meer een open wereld. Of moet is zeggen, open universum. En het is iets meer een space trading game. Een element dat ook al sterk aanwezig was in de originele Galaxy on Fire games. Maar genoeg achtergrond.
Na een korte tutorial dropt Everspace je letterlijk in de ruimte en wordt het tijd de eerste keuzen te maken. Het aanvallen van vijanden in de verte. Toch eerste even wat waardevolle grondstoffen uit astroïden mijnen of… iemand redden van nieuwe vijanden die net uit hyperspace komen. En als je de verkeerde keuze maakt… krijg je jouw eerste achievement. Welcome to Everspace 🙂
Everspace kent een heel grappige manier om voortgang te maken. En dat is dood gaan. Tijdens jouw avonturen verzamel je credits. Wanneer je wordt kapotgeschoten, kom je terug in de dock. En daar kun je de credits gebruiken om jouw ruimteschip van upgrades te voorzien. Bovendien kun je nieuwe schepen kopen die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Wil je vol in de aanval of liever een beetje sneaken? Het juiste ruimteschil helpt je op weg.
Loop je beschadigingen op, dan kun je deze onderweg vaak al wel fixen. Bijvoorbeeld als je ergens Nanobots hebt gevonden. Ook kun je onderweg jouw wapen loadout aanpassen op basis van wat je aan wapens kunt vinden. Het ene wapen werkt beter tegen schilden terwijl het andere wapen beter werkt wanneer de schilden van de tegenstander offline zijn. Oja, je hebt zelf ook de nodige schilden die je kunt inzetten.
Navigeren door de eindeloze ruimte doe je met een sterrenkaart. Oké, er zijn zeven sectoren. Dus echt oneindig is het niet. En wat er na iedere sprong gebeurd is gebaseerd op een aantal standaard scenario’s, maar blijkt toch niet snel te vervelen. Er is namelijk genoeg variatie.
Wat echt interessant is, is hoe je tussen sectoren springt. Dit doe je door enkele seconden achtereen naar een soort jump point te wijzen met de neus van jouw ruimteschip. En dat is enorm spannend als je op sterven na, dood bent. Lukt het je dan nog om te ontsnappen naar Hyperspace?
Grafisch
Op mijn PC is Everspace echt een geweldig mooie game. Maar de GPU moet daar zwaar werk voor verzetten. De hardware van de Nintendo Switch is heel wat minder krachtig. Maar daar zie je de ervaring die de studio heeft met mobile gaming. Met de beperkte hardware van de Switch weet het team toch een geweldig mooie game neer te zetten. Vooral door slim gebruik te maken van lens flares en andere effecten die de game een cinematische look geven. Toch moet de game af en toe omlaag in framerate en resolutie om goed speelbaar te blijven. Maar dat kunnen we ontwikkelaar Rockfish vergeven wanneer we in grafisch ontzettend complexe omgevingen navigeren.
Bediening
De bediening van het ruimteschip is echt even wennen. Het is niet zo natuurlijk als we hebben gezien in bijvoorbeeld Starlink. Maar hier is de gameplay geavanceerder. Dit is ook echt geen game voor jonge spelers. Fijn is dat je met X ook kunt kiezen in welke view je speelt. First person view waarbij je in de cockpit ziet (heel mooi) of third person view waardoor je beter ziet hoe tegenstanders op jouw schip vuren.
Stellar Edition
Deze Stellar Edition van Everspace is meer compleet dan het origineel. Bij deze Everspace zit namelijk ook de Encounters DLC. Deze bevat nieuwe quests, karakters en uitrusting. Daarnaast kun je vanuit het menu artwork bekijken en de soundtrack luisteren.
Conclusie: Everspace – Stellar Edition
Een indrukwekkende PC game naar de Switch brengen is lastig. Dit hebben we al eens gezien met Doom en Rocket League. Maar ontwikkelaar Rockfish weet hoe het moet werken om toch een topervaring neer te zetten