Apple communiceert geen absolute aantallen meer als het om de verkopen van iPhones in de kwartaalcijfers gaan. Maar de omzet is 15% gedaald terwijl de prijzen van iPhones omhoog zijn gegaan.
De daling van de omzet wordt afgezet tegen dezelfde periode vorig jaar. Een logische vergelijking omdat de iPhones van vorig jaar op dat moment ongeveer net zo lang in de schappen lagen. Let wel, dit betreft ook het kwartaal waar de feestdagen onder vallen. Dus minder iPhones onder de boom.
Tim Cook wijdt een deel van deze teruglopende verkopen aan het prijsbeleid in verschillende landen en de koppeling van de prijzen daar aan de waarde van de dollar. De dollar is flink in waarde aan het steigen waardoor de iPhone in een aantal markten wel heel duur wordt. In verschillende markten gaat Apple de prijzen aanpassen naar een niveau dat past bij de prijsstelling van vorig jaar.
Maar Apple heeft gelukkig meer dan alleen de iPhone in haar assortiment. De totale omzet liep dan ook op voor het bedrijf. Deze komt niet alleen uit producten, maar ook uit diensten. En daar werkt Apple hard aan groei. Onder anderen met de ontwikkeling van eigen TV shows. Bovendien rapporteert Apple dat er nog steeds 900 miljoen iPhones actief zijn. Daarmee is de iPhone nog steeds een enorm belangrijke markt.
Apple Music, haar alternatief voor Spotify, telt inmiddels 50 miljoen gebruikers. Populairder nog, is Apple News. Die dienst is in slechts enkele landen actief, maar telt al 85 miljoen gebruikers.