Gamen op high-spec hardware zonder een nieuwe console of zware PC te kopen? Met Google’s nieuwste cloud gaming dienst gaat dit mogelijk worden. Google zou de dienst in maart presenteren.
Het idee achter dit soort diensten is dat het niet langer nodig is om zware hardware in huis te halen. Of zelfs de games te kopen. In plaats daarvan ga je waarschijnlijk een vast maandelijks bedrag betalen voor toegang tot de games op de dienst.
Hoewel je wel thuis de controller in handen hebt, worden jouw toetsaanslagen zo snel mogelijk naar een server bij Google gestuurd die de actie uitvoert in de game. Het beeld komt dat weer bij je terug. Het geheim van dit soort diensten is de snelheid. Hoe meer lag, hoe groter de kans dat je gewoon niet lekker kunt gamen. Daarom vragen dit soort diensten veelal serverparken in de buurt van de gamer.
Er zijn al meerdere van dit soort diensten. Boven afgebeeld is de oude OnLive dienst die inmiddels door Sony is overgenomen en onderdeel van PlayStation is geworden.
Mogelijk zal Google zelfs speciale hardware voor haar gaming dienst presenteren. Wij gokken op een eigen, lichte mediaplayer met Android TV.
Google zal de dienst zeer waarschijnlijk op 19 maart presenteren. Het heeft journalisten uitgenodigd voor een persconferentie tijdens de Game Developers Conference.