25 maart gaat het online, de nieuwe streaming dienst van Apple. Daarmee hoopt het nog meer grip op de markt van films en series te krijgen. Hoewel Apple deals met vele content providers heeft gemaakt, krijgt het Netflix niet aan boord.
Op 25 maart zal Apple haar streaming service lanceren. Hiervoor laat het zelf al veel series en films produceren. Om het aanbod verder aan te vullen, heeft Apple deals gesloten met content producenten zoals zender HBO en Oprah Winfrey.
Netflix heeft al een tijdje moeite met de manier waarop Apple werkt. Zo waren Netflix abonnementen bij Apple al een tijdje duurder omdat Netflix de 30% fee van Apple doorberekende aan de iOS gebruiker. Iets waar Spotify onlangs een aanklacht voor heeft ingediend. Voor Netflix ontstond simpelweg de keuze om iOS gebruikers niet meer te registreren via de iOS app van de dienst.
Topman Reed Hastings van Netflix heeft vannacht laten weten dat het niet van plan is om de eigen Netflix films en series beschikbaar te maken voor Apple’s streaming dienst. Ergens een logische keuze. Netflix is gaan investeren in eigen films en series om niet alleen meer content te hebben, maar vooral ook om onderscheidende content te hebben. Met series als House of Cards, Orange is the new Black en vele spin-offs uit het DC Comics universum, heeft Netflix nog altijd sterke kaarten in handen.
Naast Apple TV, zaagt ook Disney aan de poten van Netflix. Disney lanceert dit jaar Disney+ en zal naar verwachting alle Disney, Fox en Marvel content zo snel mogelijk bij Netflix vandaan proberen te halen. Dit om haar dienst juist weer onderscheidend te maken. En dan hebben we hier in Nederland natuurlijk ook nog Sony Pictures met Film1. Laat staan alle lokale zenders met hun aanbod in de KIJK app en alle kabelaars met hun eigen streaming aanbod.