Renault auto's aan een bidirectionele lader
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Renault start in Nederland met testen bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden moet volgens velen de oplossing worden voor de toenemende energievraagstukken in woonwijken. Renault start nu in Nederland en Portugal met grootschalige tests in woonwijken.

Bidirectioneel laden met auto’s

Bij het bidirectioneel laden maakt het energienet in de wijk gebruik van de accucapaciteit van aangesloten, elektrische auto’s. Bij overcapaciteit worden de auto’s opgeladen. Bij grote vraag wordt juist de energie uit de auto’s verbruikt op andere plekken in de wijk. Hierdoor ontvangen auto’s energie wanneer deze relatief goedkoop is, en ‘verkopen’ de auto’s deze energie weer wanneer er veel vraag is en de prijs relatief hoog ligt.

Voor- en nadelen

In de VS en in diverse andere landen zijn flexibele energieprijzen gedurende de dag de normaalste zaak. Overdag is niemand thuis, dus is er minder vraag in woonwijken. Tegelijkertijd maken zonnepanelen overuren. Wanneer de avond valt is iedereen thuis. Gaan de lichtjes en de TV’s aan en is er juist veel vraag in de woonwijk. In de nachtelijke uren is er nauwelijks vraag.

Het laden en ontladen levert de nodige slijtage op voor accu’s, maar de woordvoerder van Renault laat ons bij navraag weten dat dit geen punt van zorg is. De verkoop van energie op piekmomenten moet de kosten van de slijtage ruimschoots vergoeden. Bovendien blijven accu’s verbeteren. Eigenlijk zou dit geen probleem mogen zijn.

Een ander probleem zou kunnen zijn dat je in de ochtend wellicht een lege accu hebt. Ook daar zou je geen zorgen voor moeten hebben. De meeste gebruikers hebben voor woon-werkverkeer geen volle accu nodig, laat Renault ons weten. Het vraagt dus een beetje management, maar dan kun je jouw auto aan het werk zetten om geld te verdienen op de momenten dat je deze niet gebruikt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.