In de wereld van de games lijkt alles om de Amerikanen en de Aziaten te gaan, maar Nederland blijkt daar net zo invloedrijk als in de gouden eeuw. In zijn boek Gamegeschiedenis van Nederland 1978-2018 probeert Tom Lenting de belangrijkste Nederlandse ontwikkelingen vast te leggen.
Philips in Gaming
Zo lezen we onder anderen hoe belangrijk de rol van Philips is geweest in gaming. Niet alleen met de geflopte CD-I, maar ook met de MSX. De homecomputer die aan de basis heeft gestaan van veel game ontwikkelaars die later op console en x86 platformen heel groot zijn geworden. Daarnaast lezen we ook over de geflopte samenwerking tussen Philips en Nintendo die Sony uiteindelijk op het pad van de Playstation bracht.
Niko in Gaming
Maar we komen ook wat pareltjes tegen. Zo blijkt ook RC fabrikant Niko een eigen console te hebben ontwikkeld. Iets dat ik als voormalig console verzamelaar nooit heb geweten. Ook Niko probeerde een graantje mee te pikken, maar maakte dezelfde fouten als Philips.
Carrières en overnames
We lezen ook veel over grote carrières en overnamen in het Nederlandse gamelandschap. Zo was Jazz Jackrabbit één van de eerste grote shareware successen, geprogrammeerd door Arjan Brussee. Zijn bedrijf evolueerde tot Guerrilla Games wat door Sony werd overgenomen na het enorme succes van Killzone. Hij werkte zelfs nog mee aan het enorm populaire Fortnite dat onder Epic Games werd uitgegeven, dezelfde uitgever van Jazz Jackrabbit.
Wat we missen
Nu ben ik zelf jaren actief geweest in de wereld van de mobiele games. Daar is helaas wat minder over terug te lezen in het boek. Grote studios als Overloaded, Lunagames en Code Glue zijn wel terug te vinden in het boek, maar het mobiele verhaal blijft een beetje aan de oppervlakte.
Schrijfstijl
Qua schrijfstijl heeft Tom zijn best gedaan alles kort en bondig te omschrijven. Hij probeert vooral geen mening te geven over de hoogte- en dieptepunten van onze Nederlandse games industrie. Hij dreunt feiten op, oorzaak en gevolg. Hierdoor leest het boek lekker vlot weg als je de industrie een beetje kent. Ben je wat minder bekend met de industrie, kan de stortvloed aan informatie misschien wat overweldigend zijn en moet je zo nu en dan misschien een hoofdstukje opnieuw lezen. Verder bevat het boek enorm veel kleine verrassingen. Hier en daar wat meer screenshots van games zou leuk zijn geweest.
Conclusie: Gamegeschiedenis van Nederland 1978-2018
Tom Lenting heeft de Gamegeschiedenis van Nederland 1978-2018 proberen vast te leggen in een niet al te dik boek. Het boek leest vlot weg als je de industrie een beetje kent. En anders zal het boek nog steeds veel vertellen over een industrie waar velen misschien niet zo gek veel van weten. Qua nostalgie zou het mooi zijn geweest, als er meer screenshots van de oude games in zouden staan. Daar wordt nu iets te zuinig mee gedaan. Is gaming al jaren jouw lifestyle, dan moet je dit boek gelezen hebben.