Vanavond kregen we een mail vanuit de PR afdeling van Sonos. Er zou op diverse plekken melding zijn dat Sonos is begonnen met de activatie van Google Assistent op haar luidsprekers. Dit zou niet kloppen, maar op onze redactie werkt het wel…
De statement van Sonos
Op dit moment is Google Assistent nog niet officieel beschikbaar in Nederland en België. Om verwarring bij gebruikers te voorkomen, geeft Sonos tevens aan dat er geen melding is gestuurd naar gebruikers van het systeem waarin zou worden aangegeven dat Google Assistent beschikbaar is. Google Assistent op Sonos vergt in elk land aandachtige ontwikkeling en uitgebreid testen voor een perfecte ervaring. Het team van Sonos is in samenwerking met Google hard aan het werk om Google Assistent, zoals bekend, medio juli in Nederland te lanceren. En later dit jaar ook in België.
Google Assistant werkt op Sonos One
Na het ontvangen van de mail, openden we de Sonos app. Daarin bij onze Sonos One speakers gewoon de vraag of we van assistent willen wisselen. Alexa eruit, Google erin. Zo gezegd zo gedaan.
Op het moment dat de assistent verwisseld is, moet deze nog worden gekoppeld via de Google Assistant app. Die meld keurig dat Nederlands niet wordt ondersteund. Prima, we kiezen voor Brits Engels. We hebben Brits standaard als tweede taal staan om te experimenteren. Na activatie stellen we Nederlandse vragen en geven we Nederlandse opdrachten aan de Sonos Play One. Geen enkel probleem. Sonos blijft vasthouden aan een release half juli, maar hier op de redactie werkt het dus al en nee, zover wij weten hebben we gewoon een standaard account.
Update 21-6-2019 – Het PR bureau van Sonos geeft aan dat gebruikers die dit doen, mogelijk nog niet de perfecte Google Assistant beleving zullen hebben. Daarvoor moet echt gewacht worden op de daadwerkelijke release.