Heel eerlijk, de eerste Super Mario Maker is dé reden dat ik de Wii U nog niet uit de woonkamer mocht verwijderen van de kids. Met Super Mario Maker 2 krijgen we niet zo zeer meer van hetzelfde. Nintendo levert een veel completere ervaring die het cijfer 2 meer dan waard is.
Spellen recyclen
Nintendo speelt slim met de Nintendo Switch. Het had snel, een enorm portfolio nodig toen de console werd gelanceerd. Dus werden veel titels van de Wii U ook naar de Switch gebracht. En ook in de jaren na de release van de Switch, bleef Nintendo naast originele Switch releases, ook oude Wii en Wii U titels overzetten. Meestal met minieme aanpassingen omdat de hardware simpelweg anders is. Daarbij bleven de titels gelijk. Maar er zijn ook titels waar Nintendo echt een nieuwe game is gaan maken. Denk aan Splatoon 2, maar nu ook aan Super Mario Maker 2.
Het succes van de Wii U
De release van Super Mario Maker op de Wii U was opmerkelijk. Het was de eerste keer dat gamers zelf aan de slag mochten om levels te bouwen, voor een Mario game. Het resultaat werd al snel duidelijk. Er ontstond een vrijwel oneindige aanvoer van nieuwe levels.
Gamers zochten ook grenzen op. Welke elementen kun je met elkaar combineren, om onverwachte gebeurtenissen in een level te introduceren? Er ontstond ook een nieuwe trend; levels die je alleen kon uitspelen door van de knoppen af te blijven. Door bewegende elementen, wordt Mario dan vanzelf naar het einde van het level getransporteerd. Of, soms, dat je één actie moet uitvoeren en die precies goed moet timen. Ondanks dat de console kwakkelde in de verkoop, wist deze titel een enorme achterban op te bouwen. Een achterban die zonder twijfel graag de overstap maakt naar de Switch.
Nieuwe bediening
Op de Wii U tekende je nieuwe levels op het touchscreen, terwijl je deze op de TV in volle resolutie kon beleven. De Nintendo Switch heeft nog maar één display of de TV. Je kunt dus niet op twee plekken tegelijk werken. In handheld modus werkt de game dan ook vrijwel hetzelfde als op de Wii U. In TV modus ben je al snel, meer aan het klikken om je levels te bouwen. Levels bouwen in handheld modus is dan ook een stuk vermakelijker dan klooien in TV modus. We zouden ook niet weten hoe Nintendo het bouwen in de TV modus gemakkelijker kan maken. Dat Nintendo dit zelf ook zo beleeft, merkten we tijdens het post E3 event van Nintendo. Daar was dit de enige titel die niet in TV modus werd gedemonstreerd.
Nieuwe editor, nieuwe blokjes, nieuwe werelden
Aan de editor lijkt niet heel veel veranderd, maar schijn bedriegt. Zo kun je nu voor het eerst in Mario 3D World stijl je levels bouwen. Dit is de eerste stijl die niet compatible is met de andere werelden van Mario. Dit omdat Mario 3D World veel exclusieve elementen bevat. Denk niet alleen aan het kattenpak, maar de mogelijkheid om in een auto door de levels te racen, het maken van doorzichtige buizen, de uitroepteken blokken die paden uitleggen. Dit geeft leveldesigners enorm veel nieuwe mogelijkheden die exclusief zijn voor dit thema. Daarnaast zijn in vrijwel alle Mario thema’s, nieuwe elementen te vinden om mee te bouwen. Je kunt zelfs mer de zwaartekracht spelen.
Dat levels ontwikkelen een kunst is, merken startende leveldesigners al snel genoeg. Zeker nu je vrijwel alles zelf kunt bepalen. Namelijk niet alleen hoe lang het level is, maar ook het water- of lavaniveau. En die kun je nog dynamisch maken. Hierdoor komt het lava of water zo nu en dan omhoog. Ook kun je items in de game al met elkaar kombineren. Je kunt objecten en tegenstanders vleugels geven, laten groeien etc. Het is veel werk, maar… dan heb je een als het goed is ook echt een mooi level. Deze kunt je uploaden waarna andere gamers wereldwijd, jouw level kunnen ontdekken. Dat wil zeggen, je mag hem pas uploaden als je hem zelf ook kunt uitspelen. Dat is een eerste Check die Nintendo voert op de kwaliteit van de levels. Daarnaast zijn er nog allerlei filters. Dus een level bouwen in de vorm van een penis is iets dat er bij Nintendo niet doorheen komt… als het goed is.
Daarnaast probeert Nintendo ook echt te onderwijzen in het neerzetten van een goed ontwerp van het level. Zo leren we dat muntjes niet alleen aanwezig zijn om de speler aan te zetten deze te pakken, maar ook om de juiste route te wijzen. Of om extra uitdaging toe te voegen uiteraard. Op basis van beoordelingen zullen sterke levels bovendien meer spelers krijgen dan levels die zwak in elkaar zijn gezet. Natuurlijk kun je zelf ook levels van anderen spelen. Toch een beetje de kern van Super Mario Maker 2 😉
Eindelijk, een single player avontuur
Super Mario Maker 2 is een stuk volwassener dan haar voorloper. Dit zien we in het feit dat er nu een volwaardig single player avontuur is. Daarbij is het huis van de Princes gesloopt. Het is aan Toad’s team om het kasteel opnieuw op te bouwen. Maar dat kost geld. En gelukkig is Mario heel goed in het vinden van muntjes. In 99 door Nintendo zelf ontwikkelde levels, gaat Mario op zoek naar het geld om het kasteel te herbouwen. Hoe verder Mario komt, hoe verder het kasteel weer wordt opgebouwd. Mede hierdoor is het speel veel interessanter voor jongere spelers.
Maar er is ook iets weg
Hoewel Nintendo enorm veel heeft toegevoegd aan Super Mario Maker 2, zijn ook een aantal zaken verdwenen. Het belangrijkste zijn de magische paddenstoelen die Mario compleet kunnen veranderen. Zo kun Mario veranderen in Link of Donkey Kong met bijbehorende gameplay. Dat lijkt op de schop te zijn gegaan.
Bundels
Super Mario Maker 2 komt als fysieke game en als download beschikbaar. Beiden zijn ook in winkels te koop. Opvallend is dat de download op diverse plekken net wat meer kost dan het fysieke spel. Daarnaast is er een limited edition bundel. Deze komt met 12 maanden persoonlijk Nintendo Online abonnement. Als je de link naar Bol.com onder of boven dit artikel volgt, zie je dat deze combinatie slechts 8 euro duurder is. Dus dat is een wel heel goedkope manier om met Nintendo Online te starten.
Conclusie: Super Mario Maker 2
Wie de eerste Super Mario Maker kent, merkt dat Super Mario Maker 2 een veel meer volwassen titel is geworden. Met de single player modus koop je echt al een volwaardige Mario titel en daar komt de fun van het maken ook nog eens bij. Het kan niet anders dan dat we deze titel met goud belonen. En ondertussen heb ik alweer een geweldig idee voor een nieuw level. Ik ga weer snel achter de Switch zitten!