Het gaat niet al te best bij premium audiomerk Bang & Olufsen. Sinds 2018 gaat het niet al te best met het Deense merk. Inmiddels lijkt een koper gewenst. Over het afgelopen jaar bereikte de winst een dieptepunt van omgerekend zo’n €2.5 miljoen.
Bang & Olufsen staat al jaren bekend als een premium audiomerk uit Denemarken. Daarbij pronkt het merk op design speakers, maar ontwikkelt het ook personal audio producten. Veelal onder het compactere B&O label. Onder dat label verkoopt Bang & Olufsen veel meer producten via groothandels, waar het merk jarenlang vasthield aan de AV specialist.
Wat velen niet weten, is dat de car audio van B&O al jaren niet meer van het merk is. Voor automotive werd het B&O merk jaren geleden al aan Harman in licentie gegeven. Inmiddels is dat weer onderdeel geworden van Samsung.
Over het afgelopen jaar maakte de winst een duik van 77%. Ook de omzet kromp met 14%. Met andere woorden, de verkoop van B&O producten stagneert.
De grootste aandeelhouder in het huidige B&O is Qi Jianhong. Deze aandeelhouder komt uit China en bezit zo’n 15% van het bedrijf. Ook die investeerder heeft de waarde van de aandelen letterlijk zien verdampen. Sinds 2018 is zo’n 80% verlies geleden op de aandeelwaarde.