We zijn in München voor de release van de Huawei Mate 30 en de Huawei Watch GT2. Maar stiekem zijn we natuurlijk vooral benieuwd naar de toekomst die het eigen Harmony OS ten opzichte van Google’s Android gaat brengen.
Walter Ji, de president consumer business group Huawei Western Europe greep al vroeg op de dag de microfoon. Uiteraard om ons bij te praten over wat de toekomst voor de smartphone business van het enorme concern gaat worden.
Wanneer het gaat ok het succes van Huawei, is Walter Ji duidelijk. Het bedrijf kende een enorme groei. Van de eerste digitale switch in de jaren 90 naar 5G, laptops en smartphones in 2019. Ht bedrijf zegt verantwoordelijk te zijn voor het verbinden van 1/3 mensen. De klant blijft nummer 1, wat Huawei kracht bij zet met #LoveMyHuawei.
“We hebben niets te verliezen. We zijn al 32 jaar succesvol.” – Walter Ji
In de mobiele geschiedenis is ook veel gebeurd. Zo produceerde het merk initieel enkel ODM smartphones. Dat zijn smartphones die onder een ander merk op de markt kwamen. Pas later is Huawei zichzelf als merk gaan positioneren. Op dat moment begon de opmars van het merk.
“Wij geloven dat technologie open hoort te zijn. Ongeacht waar deze vandaan komt.” – Walter Ji
Huawei gelooft in een open samenwerking met partijen. Open samenwerking om technologie de kans te geven zichzelf te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerkingen met bijvoorbeeld Leica. Om zichzelf vers te houden, wisselt het management van het bedrijf bovendien om de zes maanden.
“Op dit moment staan we voor wat uitdagingen” – Walter Ji
Huawei geeft aan dat de Europeaanse markt enorm belangrijk is voor het bedrijf. Mede door de uitrol van 5G netwerken, waar Huawei een erg sterke speler is. Naast de smartphone business die jaar op jaar blijft groeien. Zo gingen de smartphone shipments omhoog met 24%.
Er komen meer Huawei flagship stores naar Europa. Zo staat de grootste nu in Madrid, maar Parijs krijgt er ook spoedig één. Daarna gaat Huawei meteen weer door met het openen van eigen flagship stores in andere steden. België, Duitsland en het VK worden genoemd.
Huawei, het onvertelde verhaal
Er is een hoop dat consumenten niet weten over Huawei. Bijvoorbeeld de visie achter het merk. Zo is het van plan om zoveel mogelijk mensen te verbinden. Ook in regio’s van de wereld waar mensen doorgaans verstoten zijn van moderne technologie.
AI + Mensheid = ongelimiteerde mogelijkheden
Huawei zet groots in op AI in haar producten om het leven te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is Storysign. Een app voor alle Android toestellen. Deze app kan kinderboeken veranderen in gebarentaal. Inmiddels zijn 66 boeken in 13 talen beschikbaar. Huawei steekt nog eens $500.000 in nieuwe projecten om mensen die doof zijn meer mogelijkheden te geven om zich te ontwikkelen. Leuk detail is dat dochtermerk Honor zich juist richt op iedereen met een visuele handicap.
De toekomst voor Storysign is mooi. Zo zal de nieuwe versie, die maandag komt, ook real-time gebarentaal ondersteunen. Waaronder gebarentaal voor de VS. Inderdaad. Ieder land heeft een eigen variant op gebarentaal. Soms met regionale verschillen.
Maar dan… Android
Huawei gaat voorlopig nog niet over op HarmonyOS voor Europa of Nederland. Eigenlijk gaat Huawei voor nu doen, wat ze tot nu toe in China hebben gedaan. Dat is de smartphone uitleveren op stock Android, met EMUI er overheen. In dit geval zal het om EMUI 10 zijn. Hierdoor zou de look & feel van het toestel gelijk blijven.
Maar Google Mobile Services dan? Huawei investeert momenteel sterk in haar Huawei Mobile Services. De directe tegenhanger. In hoeverre deze ook apps draaiend kan houden die normaal de Google API’s gebruiken, is nog onduidelijk. Maar dat zou Huawei de beste kansen bieden.
Voor wat betreft de beschikbaarheid van de Mate30 Series is nog veel onbekend. Huawei laat weten dat de serie zeker naar Nederland komt. Maar wanneer en welke modellen is nog onbekend. Ze willen de fans in ieder geval niet teleurstellen.