The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een game die haar tijd ver vooruit lijkt te zijn. En dat is raar… The Legend of Zelda: Link’s Awakening is namelijk een remake van het origineel uit 1993!
De geschiedenis van The Legend of Zelda: Link’s Awakening
In 1993 verscheen The Legend of Zelda: Link’s Awakening voor het eerst. Het was toen al de vierde titel in de The Legend of Zelda series. De game werd exclusief uitgebracht op de GameBoy en was de eerste handheld Zelda game.
Al in 1998 besloot Nintendo tot een kleine remake van de titel. Hoewel er codetechnisch geen heel grote wijzigingen werden doorgevoerd, werden de graphics wel ingekleurd. Namelijk voor de release op de GameBoy Color. Overigens kwam deze pas in 1999 in de Europese schappen te liggen.
Anno 2019 werd het tijd voor Nintendo om opnieuw een remake uit te brengen. Voor de Nintendo Switch gingen niet alleen de graphics op de schop, maar ook de code werd totaal herschreven. Eigenlijk werd alles vernieuwd op één ding na, de gameplay… en het verhaal.
Het verhaal van The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Link doet me soms een beetje denken aan het betere uitgaansleven. Net als in Breath of the Wild wordt onze jonge, blonde god weer eens wakker in een onbekend bedje. En natuurlijk heeft hij weer eens geen idee van wat er de nacht ervoor is gebeurd. Nouja, eigenlijk weet hij niets meer van alles dat voorheen is gebeurd. En waar zijn spullen zijn (heel herkenbaar).
Met wat gesprekken met de mensen in het huisje en die er omheen leven, krijg je al snel een beeld van jouw situatie. Je bent op een eiland waar je eigenlijk maar op één manier kunt ontsnappen. Je moet namelijk de Windvis wekken. Daarvoor heb je 8 instrumenten nodig. Deze zijn te vinden in de 8 gevaarlijke gebieden van het eiland.
De graphics
De grafische stijl die de ontwikkelaars achter de nieuwe The Legend of Zelda: Link’s Awakening hebben gekozen is wederom totaal anders dan wat we gewend zijn van de Zelda reeks. En toch weer heel herkenbaar. Je krijgt een beetje het idee naar een soort speelgoedwereld te kijken, Een prachtige miniatuurwereld vol mooie kleuren en waar alles lekker glanst. Alles spat letterlijk van het scherm af. Een heel andere beleving dan bijvoorbeeld Breath of the Wild.
Wie de originele game kent, herkent meteen de struikjes, het gras, de boompjes etc. Ondanks de complete make-over is dit waar iedere Zelda fan vrolijk van zal worden. Bovendien zijn alle tegenstanders en andere elementen in dezelfde grid vormgegeven als het origineel. Zo fris en toch zo vertrouwd!
De dungeon gameplay
Het duurt niet lang voor Link zich in de eerste dungeon laat afzakken. Een dungeon aan het strand, waarvoor de sleutel eerst in het dwaalwoud gezocht moet worden. Natuurlijk krijg je meteen je schild, en binnen vijf minuten heb je ook je zwaard wel gevonden. Maar een sterke vent ben je nog niet. Dus zware stenen verplaatsen is er nog niet bij. En springen over gaten, dat leer je pas wanneer de eerste dungeon klaar is.
Voor wie niet weet waarom ik het over dungeons heb, Zelda heeft het concept dungeon gameplay zo ongeveer vormgegeven. Je dwaalt door een semi-open wereld waarin je steeds meer gebieden gaat ontdekken. Natuurlijk moet je het opnemen tegen eindbazen. Deze zitten verspreid over 8 dungeons. Dat zijn uitdagendere puzzels met een eindbaas en een beloning waarmee je verder komt in de game en in het verhaal.
Ik roep wel dat Nintendo de game helemaal in takt heeft gelaten, maar stiekem krijg je in deze remake net wat meer Zelda dan voorheen. Speciaal voor de Switch editie, kun je nu amiibo in de game gebruiken. Waar je in het originele spel op zoek ging naar 12 hart delen, zijn dit er nu 32 geworden. Door ze allemaal te vinden, krijg je nu 20 hartjes.
Ook het aantal hartjes dat je kunt vinden, is vergroot. Kon je er in de oude game 26 vinden, nu liggen er 50 verstopt. Niet alleen onder het zand, maar ook op vele andere plekken.
Om The Legend of Zelda: Link’s Awakening iets minder lastig te maken, kun je nu lege flessen verzamelen. Daar kun je feeën van de feeënbron in stoppen. Dit kan in vele Zelda games, maar heeft nooit in deze gezeten.
Een andere handigheid die is toegevoegd, is de mogelijkheid om markers op de landkaart te zetten. Dit is een stukje gameplay dat is overgewaaid van Breath of the Wild. En daar ben ik heel happy mee.
Om sneller te navigeren, bevat de wereld van The Legend of Zelda: Link’s Awakening warp holes. Dit waren er oorspronkelijk maar vier. Inmiddels kun je er (zover wij weten) 12 vinden.
Ook tof is dat je nu dungeons kunt verzamelen, maar ook maken en uitwisselen. Je kunt ze dan op Amiibo opslaan en zo aan vrienden geven. Leuk!
Conclusie: The Legend of Zelda: Link’s Awakening
In eerste instantie voelt The Legend of Zelda: Link’s Awakening exact als het origineel. Maar al snel ontdek je toch allerlei nieuws. Hoewel de kern van deze game volledig gerespecteerd blijft, is daaromheen nu veel meer te doen. Een must-have voor iedere Switch bezitter.