De elfde van de elfde is meer dan de opening van het carnavalsseizoen. In China ontstond op die dat Singles Day. Een dag waarop de single man of vrouw zichzelf eens goed mag verwennen. En dan vooral met digitale gadgets.
Singles Day, of vrijgezellendag, is enorm in Azië en wordt ook steeds populairder in de rest van de wereld. Niet alleen omdat hier veel Aziaten wonen. Ook omdat het winkeliers een extra verkoopimpuls kunnen opbouwen. Nadeel is wel dat singles day gebaseerd is op waanzinnige kortingen. Dus een knaak eraf bij een nieuwe Apple iPhone of een gratis goede lenzenset om de oude voorraad OnePlus 7 toestellen gedumpt te krijgen, zal niet werken. Het gaat echt om dikke, liefst exclusieve kortingen.
Een goed voorbeeld is de Singles Day pagina van Bol.com. Op die pagina wordt nu al flink gestunt. Denk aan headsets, wearables, speakers, maar ook rubbertjes en geurtjes. Zelfs smart home liefhebbers kunnen er nog snel even de voorraad LifX lampjes aanvullen met 30% korting.
Bol.com concurrent CoolBlue lijkt zich deze vrijdag nog niet te hebben voorbereid op het koopjesfestival. Maar dan komt wellicht nog. Daar zien we vooral de reguliere kortingsacties op de site staan.