Foto van Peter Willemse
Peter Willemse

Review: Ampler Curt

Peter Willemse beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Looks
  • Kwaliteit van de onderdelen
  • Geen accu in zicht
  • Aandrijf riem
  • Muis stil
  • Handige App
  • Antie lekband

THE BAD

  • Ik mis echt een standaard

E-bikes zijn niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. De lomp ogende elektrische fietsen van “het begin”, maken plaats voor snelle modellen, die slechts aan de oplettende kijker verklappen dat ze toch écht een E-bike zijn! Zo ook de Ampler Curt. We hebben ‘m al een tijd kunnen testen, maar is deze blitse fiets net zo goed als ie eruit ziet? Je leest het allemaal in de review.

Ampler

Wat begon in 2014 als een hobbyproject van de 3 oprichters, liep ongelooflijk uit de hand nadat ze hun eigen prototype voor de eerste keer aan de tand voelden. Deze fietste namelijk al gelijk beter, dan alle andere e-bikes die ze daar voor hadden uitgeprobeerd. Ze waren zich bewust van het feit dat, een goede e-bike een verschil kan maken in het dagelijks leven. Dus vraag naar dit product moet er genoeg zijn, dachten ze. “Toen het ontwerp dusdanig was, dat alle elektrische onderdelen konden worden geïntegreerd in het frame, werd het tijd om de fiets open te stellen voor het grote publiek”. Aldus Ampler E-Bikes.

Toen in 2016 het doel van de indiegogo campagne bereikt werd, was dat het startschot van de eerste modellen om in productie genomen te worden. Anno 2020 zijn er meer dan 7000 exemplaren verkocht wereldwijd en hebben 65 man in dienst!

 

Unboxing

Vanaf het moment dat je een Ampler fiets aanschaft, wordt je direct een link verstuurd met daarin de Track&trace code. Zo kan je heel gemakkelijk op elk moment van de dag even kijken op je telefoon, tablet of laptop waar op dat  moment jouw fiets is. Superhandig dus, want ook op de dag van leveren wordt een duidelijk leveringsmoment aangegeven, zodat je niet uren voor niets aan het wachten bent, of misschien wel vrije uren voor niets hebt opgenomen.

Zoals verwacht komt de fiets in een grote stevige doos aan, en op die doos wordt duidelijk aangegeven hoe je deze het beste kunt openen. Gewoon een kwestie van de 2 bandjes doorsnijden, rondom de onderste “flappen” van de doos uitvouwen en dan kan de doos over de fiets worden getild.

De fiets staat zelfs zonder omdoos nog stevig, en geeft me de kans om “rustig” deze foto’s te schieten. Nou ja, rustig. Ik wil eigenlijk gewoon de trappers erop monteren en het stuur rechtzetten en fietsen natuurlijk! Gelukkig kan ik me goed beheersen, en zet op mijn gemak het zadel op de juiste hoogte, en lees ook nog eens de handleiding voor de zekerheid.

Specificaties

ONDERDELEN
Frame: Aluminum Alloy 6061, Double butted
Voorvork: Carbon 1 1/8″- 1 1/2″, 12 mm Thru-axle
Crankset: Alloy 170 mm
Trapas: Sealed BB met torque sensor
Drivetrain: Gates CDX carbon Drive / Shimano Deore M6000 10-speed
Remmen: Shimano M6000 hydraulische schijfremmen
Banden: Continental Grand Prix 4-Season, 32-622 mm
Wielen: Wielen met 28mm asymmetrische velgen en naaf met gesealde lagers, 36 gaats
Verlichting: Voor: Busch+Müller IQ2 Eyc / Achter: LightSKIN ledlichten geïntegreerd in de zadelpen
Gewicht: 13,5 kg (Single-speed belt) / 14,3 kg (10-speed chain)
 

ELEKTRONICA

Maximale ondersteuningssnelheid 25 km/u
Actieradius 45-100 km afhankelijk van wegtype en Assist Mode
Accu 48 V 336 Wh LG Li-ion accu
Motor 48 V 250 W rear hub motor
Besturingsmodus Nauwkeurig pedaal torque-sensing motor control systeem
Connectiviteit Smartphone connectiviteit met optie om motorinstellingen te wijzigen
Oplader 3A Li-ion oplader met Rosenberger magnetische stekker
Oplaadtijd 2,5 uur voor volledige lading

 

Hydrolische Schijfremmen

De Curt is uitgerust met een hydraulisch schijfremsysteem van Shimano. Bezuinigen op remmen is echt not done vind ik, en daarom kan ik de keuze voor dit remsysteem erg waarderen. Deze krachtige remmen zijn van het hogere segment, en bieden je daarom ook met hogere snelheden de mogelijkheid om op tijd tot stilstand te komen, hetgeen je een veilig gevoel geeft tijdens de rit.

Anti-Lek Banden

De Banden van de Ampler curt zijn smal, en neigen wat naar wielrenbanden, echter gaat er bij mij lang niet zoveel Bar in als bij een echt wielren band. Maximaal 8 Bar kan de band hebben. Wat ook een mooie bijkomstigheid is van de banden, is dat het hier om anti-lek rijd banden gaat! Dus laat je plaksetje maar thuis, en geniet van de rit zonder bang te hoeven zijn dat je lek rijd.

Aandrijf riem

De curt is in 2 opties verkrijgbaar, Met 10 versnellingen en met een aandrijf riem (belt). Er zit geen prijsverschil tussen die 2, dus is de keuze hiervoor alleen persoons gebonden. Ik test de fiets met de belt uitvoering. Deze maakt de fiets geruisloos, en is onderhoudsvrij. Dus geen vieze broeken meer wanneer je deze perongeluk raakt zoals voorheen met je gesmeerde ketting. De riem maakt naar mijn mening de fiets helemaal af met al zijn gave features. een soort kers op de taart.

Eerste indruk

Nu de Ampler Curt in elkaar zit kan ik ‘m eens goed bekijken. Wat is het een strakke fiets. Het is enkel de aan/uit knop die doordat deze verlicht is, verraad dat het om een E-bike gaat. Dit vind ik zo’n gave eigenschap, dat de mooiste feature eigenlijk de fiets zelf is. Over gave eigenschappen gesproken…. check de geïntegreerde achterverlichting in de zadel pen. Heel slim gedaan, en handig ook. Geen lampjes dus op je fiets die er vanaf kunnen worden gestolen!

Dat komt wel even binnen dus. Wat nog meer opvalt is het gewicht. Er is echt een top prestatie geleverd als het gaat om gewicht reductie bij deze e-bike. Door slim gebruik te maken van een combinatie van aluminium en Carbon heb je een goede basis om met een lichte fiets aan te komen. Laat daarbij een paar overbodige onderdelen weg, en vervang een ketting aandrijving voor een riem, en voila… je hebt de lichtste e-bike die we tot nu toe getest hebben. Ik heb ook een voorgevoel dat deze voorlopig nog lang de lichtste zal zijn.

Ampler App

De Curt komt met een handige applicatie voor op je telefoon. Hiermee kan je bijvoorbeeld je ritten in kaart brengen en route plannen. Maar de app laat ook zien hoeveel stroom je nog hebt in je accu. Leuke feature is dat de lichten ook te bedienen zijn met je telefoon en schakelen tussen de 2 “hulpstanden” is mogelijk met de applicatie. Dit laatste kan ook met de aan/uit knop trouwens, maar zeg nou zelf, met de app is het toch nét even wat cooler toch?

Rij ervaring

Nadat de Curt in elkaar was gezet kon ik de verleiding niet weerstaan om even te fietsen. Het was al wat later op de avond inmiddels, dus een lange rit zat er niet in. Is ook niet erg, want vanaf morgen ga ik dagelijks met de fiets naar mijn werk. Toch zo’n 12 km per rit. Dus even snel aan de tand(wiel) voelen 🙂

Ok, we drukken 1 keer op de aan/uit knop, deze licht direct fel groen op. Dit betekend trouwens dat de accu volledig is opgeladen. Wordt dit minder, dan verkleurd het lampje naar geel/oranje. De Curt heb ik op stand 2 ingesteld en off we go!! Na een kwartslag rotatie voel ik de motor kicking in, en ja! Dit is wat je wilt voelen. Kijk, natuurlijk is de eerste ervaring altijd heftig, en ga je wat wennen aan dit gevoel dus geniet ik even met volle teugen in dit eerste ritje met de Curt.

Er wordt vanuit een woonwijk naar de nabij liggende polder gefietst, en wat gelijk opvalt is dat de Curt niet geveerd is. Dit in combinatie van de stijfheid van de gebruikte materialen, komt elke hobbel door. Ook de zit houding is erg sportief te noemen. Eenmaal aangekomen in de geasfalteerde polderweg is het ronduit genieten. De Curt is door zijn riemaandrijving echt muisstil, en daardoor is het fiets genot alleen maar groter. Ik heb niet in de gaten dat ik al op de 25 km/h fiets totdat ik kijk naar de wegmarkering. De strepen glijden aan me voorbij zonder enige moeite, wat is dit genieten. Wat ook opvalt zijn de remmen. Zowel in het uiterlijk van de fiets als in het gebruik ervan zijn ze zeer aanwezig. Ze remmen waanzinnig goed en geven daarom ook een erg veilig gevoel.

Ik ga de fiets uiteindelijk uitvoerig testen, de eerste indruk is zeer goed. Maar hoe is de Curt na 4 weken elke dag 24 kilometer? hoe houd de accu zich en doen er zich nog problemen voor?? Tijd voor het eindoordeel

Eindoordeel

Na 4 weken dagelijks gebruik te maken van de Ampler Curt kan ik met recht zeggen dat de fiets net zo goed is, als dat hij er uit ziet. De stijfheid van de fiets, de remmen en de zithouding vroegen wel even wat tijd om aan te wennen, maar inmiddels ben ik er aan gewend. Het is net alsof de fiets met je vergoeid. Alles wat in het begin even een beetje vreemd was is nu perfect. En dat komt gewoon omdat er over deze fiets erg goed is nagedacht, en dat merk je dus! Zelfs na een ruime maand fietsen kijk ik nog elke keer uit om erop weg te gaan. Het geeft een unieke rijervaring, telkens weer.

Leuk om te vertellen is dat ik een keer werd ingehaald door een wielrenner, die heel even naast me bleef fietsen, en me een duimpje gaf met de woorden: Gave fiets man! Als zelfs wielrenners de Curt in een split second dusdanig weten te waarderen, dan zit het met het design en uitstraling dus echt wel goed dus!

Is er dan helemaal niets fout aan de Curt? Nou ja fout, ik denk dat ik domme pech heb gehad, want ik kreeg opeens een slagje in mijn wiel. Direct mee naar de fietsen maker gegaan, en die vertelde me dat sommige spaken los zaten. Enfin, slag eruit gehaald, en de spaken door gelopen en daarna geen problemen gehad meer. Zoals gezegd fiets ik minimaal 24 kilometer dagelijks op stand 1, en kan er gerust 3 dagen zonder opladen mee door fietsen. Dat is dus ruim 70 kilometer. De Curt doet dus wat hij beloofd, rijd super fijn en je steelt de show op de weg.

Ampler Curt, YOU ROCK!!

 

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.