Afgelopen week werd hij op bijzondere wijze gepresenteerd, de OnePlus Nord. Met deze nieuwe smartphone, start een nieuw tijdperk voor OnePlus. Waar het merk de afgelopen jaren sterk richting de premium markt verplaatste, gaat het keihard terug het middensegment in.
De vlaggenschepen van de grote merken zijn populaire telefoons onder de liefhebbers, maar het echte geld wordt nog steeds aan de onderkant van de markt verdiend. Daar waar merken als Alcatel, Nokia en Samsung proberen de markt te domineren.
Ook in het middensegment zit meer omzet dan in het vlaggenschip segment van de €1.000 kostende smartphones. Vroegâh, was dat waar we OnePlus vonden. Het merk leverde in die tijd de snelste chipset, dat ook in de vlaggenschepen van andere merken te vinden was, tegen de laagste prijs. De besparingen zaten onder andere in de camera’s en de enorm kleine footprint van het merk. Daardoor maakte het weinig kosten. Bovendien lanceerde het toch maar heel weinig smartphones per jaar.
Anno 2020 is OnePlus een internationaal opererend merk, net als haar zusje Oppo. De sterke fanbase is de afgelopen jaren gewend geraakt aan de prijsstijgingen en is bij het merk gebleven. Maar wat met al die fans die geen €1.000 voor een nieuwe smartphone overhebben?
In India bracht OnePlus haar topmodel al met een flink lager prijskaartje op de markt. Wanneer je het toestel daar koopt, hou je al snel ruim €300 in de zak. Maar die luxe is niet voor iedereen. Voor iedereen met een kleinere portemonnee zou de OnePlus Nord nu het antwoord kunnen zijn.
Deze 5G smartphone gaat namelijk al voor €400 over de toonbank en komt met een 90Hz display voor gamers en een flinke slok werkgeheugen. De grootste besparing zit hem in de 5G chipset. Dit is een iets goedkopere van Qualcomm, speciaal gemaakt voor het middensegment. Maar… in onze ervaring nog steeds bloedsnel. In ruil heeft OnePlus op papier meer aandacht gegeven aan de camera’s in het toestel. Hierdoor zou het toestel voor de creatievelingen ook erg interessant kunnen zijn.
Voor OnePlus is de Nord een nieuwe introductie in het middensegment en wij voorspellen nu al een enorm succes voor het merk.