Foto van Jeroen
Jeroen

Review: Autoruiten blinderen met raamfolie bij Carglass

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Zonwerend
  • Privacy
  • Looks
  • UV-werend
  • Inbraakwerend

THE BAD

  • -

Voor ons autoproject From Scratch To Sport moderniseren en (fine)tunen we een Opeltje Astra G tot een nog toffere auto. Iets wat dan niet kan achterblijven is het blinderen van de auto. Maar waar moet je zijn? Wat is wettelijk toegestaan en wat ziet er tof uit? Die vragen beantwoorden we in deze review.

Een auto blinderen is het bekleden van de autoruiten met raamfolie. Getinte ruiten zie je steeds vaker en dat heeft verschillende redenen. Zo gebruiken bedrijfswagens getinte ruiten om meer privacy te creëren. Want met goed getinte autoruiten is het lastig om bij een auto naar binnen te kijken. Heb je veel waardevolle spullen in je bedrijfsbus, dan zorgt de donkerste tint ervoor dat niemand je bedrijfsspullen in je auto ziet liggen.

Daarnaast levert het ook veel comfort op. Carglass gebruikt zonwerend raamfolie waardoor je minder last hebt van de laagstaande zon en wordt het minder warm in je auto. Het zonwerende folie absorbeert de warmte beter zodat de temperatuur behapbaar blijft en er voor zorgt dat je ramen minder snel beslaan. Ook zijn inzittenden (denk aan baby’s en kleine kinderen) beter beschermd tegen UV-straling.

Bij Carglass heb je ook de keuze uit Privacy Glass. Dit is type CGV4 en CGV8 waar we straks wat dieper op in gaan. Deze foliesoort is een veiligheids- en inbraakvertragende folie. Met deze type blindering werkt het folie als een soort screenprotector. Ja, je ruit kan gewoon kapot, maar een inbreker heeft ondanks het inslaan van je ruit geen toegang tot de auto en bij een aanrijding vermindert het rondvliegend glas. Dit laatste geldt eigenlijk voor alle soorten folie. Een autoruit welke geblindeerd is met folie kan niet gemakkelijk ingeslagen worden en spat na een botsing niet uit elkaar in duizend stukjes.

Meteen even een kanttekening. Wellicht dacht je er net aan! Want wat als je te water raakt?! Zit je dan in je geblindeerde vissenkom. Normaliter zou je een autoruit inkloppen met je hamertje, toch? Wanneer je de geblindeerde autoruit inslaat met je hamer en van binnen naar buiten duwt of trapt is het raam alsnog gemakkelijk te verwijderen (aldus Carglass).

Als laatste en natuurlijk het belangrijkste voor ons project From Scratch To Sport is het die gave uitstraling. Geblindeerde ramen zien er gewoon poepchique uit.

Auto Blinderen, mag dat wel?

Je auto blinderen mag, maar er zijn wel wat wettelijke zaken die je in je achterhoofd moet houden.  Wanneer je auto geblindeerd is, dan kan je aangehouden worden. Rustig aan, niets aan de hand. Want onze vrienden in blauw meten met apparatuur de lichtdoorlating van je auto. Hoeveel licht moet er worden doorgelaten?

Als we de regels controleren dan hoor ik wat tegenstrijdige zaken. Bij wat onderzoek wordt er gesproken over lichtsdoorllaadheidswaarde en lichtdoorlating. De waarde betreft een meting en die moet minimaal 55% zijn, met een correctie van 5% marge. Laten we eerst het wetboek er eens op natrekken.

Artikel 5.2.4 (bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01)

3. De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen.

 

De rijksoverheid schrijft het volgende:

“De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten moeten minimaal 55% van het licht doorlaten. De achterzijruiten en de achterruit mogen een lagere lichtdoorlatendheid hebben als de auto links en rechts een buitenspiegel heeft.”

Carglass zelf schrijft het volgende:

“Het is wettelijk verplicht om de voorruit en voorportieren een minimale lichtdoorlating van 70% te geven, zodat de bestuurder zichtbaar blijft. Bij Carglass® blinderen we de voorportieren en voorruit daarom altijd met CG70. CG70 heeft een lichtdoorlating van 70%.”

Oke, voor dus minimaal 55%. Na het blinderen van de auto ontving ik een  Folie Garant certificaat waar de richtlijnen en het resultaat van de meting in staat van het folie op  de auto. Word je gecontroleerd dan kun je dit certificaat overhandigen. Al zullen ze het zelf ook even willen testen.
In deze test staat folie vooruit FG70 > 57% lichtdoorlating.  Dat roept bij mij wat vragen op. Uiteraard zit ik binnen de norm van 55% en heb ik 5% speling. Maar het is niet de 70% waarover Carglass spreekt. De achterruiten hebben FG20 met een meting van 20%. Hier mag een nulmeting uitkomen omdat personenauto’s net zoals bedrijfswagens de gehele zijkant en achterruit mogen blinderen of afplakken, mits er spiegels aanwezig zijn. We zitten dus safe.

Welke ramen moet je eigenlijk blinderen?

Je moet helemaal niets. Maar wat ik zelf prettig vond is dat mijn voorruit iets minder last heeft van de zon en dat de zijkanten wat warmtewerender zijn. Echt donker zijn ze niet, maar je hebt een klein beetje een zonnebril effect als je binnen zit. Toch, als je een zonnebril opzet in de auto dan heb je geen dubbel donker effect en is het zicht nog erg goed.

Wil je geen blindering op de voorruiten? Dat kan hoor. Je kunt zelf een pakket kiezen bij Carglass. Bij Carglass kan je kiezen uit vier verschillende pakketten en soorten folie.

  • B-stijl pakket: Met B-stijl bedoelen ze alle alle ruiten achter de voorportieren (alle ruiten achter de bestuurder).
  • B-stijl Plus Pakket: Hiermee bedoelen ze alle ruiten achter de voorportieren en de voorportieren.
  • Compleet pakket: Hiermee bedoelen ze alle ruiten achter de voorportieren, de voorportieren en de voorruit.
  • Voorzijde pakket: Hiermee bedoelen ze de voorportieren en voorruit.

Wat zijn de kosten?

Bij Carglass blinderen ze autoruiten al vanaf €265,-. De prijs is afhankelijk van het type auto en het gewenste pakket. Je kunt het beste zelf een prijsopgave opvragen, want het kan enorm varieren. Voor deze review hebben we het complete pakket laten doen. Dus, alle ramen.

De keuze van het folie soort

Zelf heb ik gekozen voor een getinte auto. Niet voor het veiligheidsfolie. Al heeft een warmte- en inkijkwerend folie ook een stukje veiligheid in huis. Het vertraagt bij inbraak en biedt natuurlijk veel privacy voor wat je in de auto hebt liggen.
De auto is nu uitgerust met CG70 op de vooruit dat 70% licht doorlaat met een lichtsdoorlaadheidswaarde van 57% uit de test van het certificaat. De ruiten aan de portiers zijde hebben hetzelfde folie. De achterportierruiten en de achterruit hebben CG20. De keuze voor deze folies komen voort uit een overweging van veiligheid, met een minimale reflectie, maximale zonwering en zicht behoud.

Het resultaat

Het zijn snelle jongens, van Carglass. Je brengt ’s ochtends je auto na het maken van een online afspraak bij een vestiging bij jou in de buurt. Ze hebben in Amersfoort een mooie wachtruimte met een goede bak koffie en je kunt jouw keuze folie ook op een bord bekijken zodat je een duidelijk beeld hebt hoe de folie er in het echt uitziet.

Een medewerker van Carglass staat je te woord en helpt bij het maken van de keuze. En als je er toch bent, laat dan direct even je ruitenwissers vervangen. Wist je bijvoorbeeld dat het gebruik van slechtere of oudere wissers je raam krassen geeft! Die tip kreeg ik erbij en als je weet waar je moet kijken is het nog zichtbaar ook. Gelukkig hebben ze daar ruitenwissers voor ieder type auto op voorraad. Bij mijn auto zijn de oude wissers vervangen door Bosch ruitenwissers, zodat ik mijn ramen niet meer beschadigd. En eerlijk is eerlijk, het staat net even wat netter.

Goed, de auto is gebracht in de ochtend. Dezelfde dag in de middag is de auto al klaar! Dat is snel! Het resultaat van de Carglass raamfolie is geweldig. Wat een verschil en wat een looks. Schrik niet als je ergens nog bubbeltjes ziet. Dit trekt binnen vier weken helemaal recht en weg. In onderstaand filmpje op het instagram account van de auto zie je heel goed het resultaat. Prachtig vakwerk en het ziet er superstoer uit. De warmte in de auto is direct voelbaar minder. Het zicht is perfect ook ’s avonds. Grappig om te ervaren dan vanuit de auto aan de binnenkant je eigenlijk bijna geen donkerte ervaart, maar als je er van de buitenkant naar kijkt; zeker naar de achterzijde dan kun je bijna niets zien. Erg tof.

https://www.instagram.com/p/CDBdfPjJKI_/?utm_source=ig_web_copy_link

Conclusie auto laten blinderen door Carglass

Je auto laten blinderen door Carglass is een echte aanrader. Het is betaalbaar, snel en wordt uitgevoerd door vakmensen. Het servicelevel is hoog en de garantie is tien jaar op het folie! Daar kan je wel even mee uit de voeten. Alles gebeurt binnen de wettelijk gestelde normen en het resultaat is super. Warmtewerend, UV werend, meer privacy en toffe looks. Via de website van Carglass kun je een afspraak inplannen of een prijsopgaaf opvragen.

Benieuwd naar het resultaat van deze komende veranderingen? Volg de blog met de tag of volg de auto op Instagram.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.