De Rider blijft onze voorkeur motor GPS. Met de nieuwe 550 is er uiterlijk nauwelijks iets veranderd. Maar onder de motorkap is veel goed nieuws te melden.
Bij de installatie van de Rider550 merk je direct bij het begin wat er vernieuwd is. De Rider550 hoeft niet meer aan de computer, maar alles gaat via de cloud. Dat kan jouw GSM hotspot zijn, maar ook het wifi thuis of op de tussenstops. Wanneer we onze account invoeren, komen direct alle gegevens die we al op onze andere TomTom producten gebruiken. Favoriete bestemmingen, recente routes, kortom alles komt direct binnen. Dat betekent ook dat vanaf deze TomTom Rider het ook mogelijk is om via wifi kaartupdates en andere updates binnen te halen. Perfect voor onderweg.
Snel
De belangrijkste verbetering (naar directe cloud verbinding) is de snelheid. De nieuwe processor maakt de bediening echt lekker soepel. Als je langs de weg staat en snel een route wil intikken, maken die seconden echt wat uit. Maar ook als je inzoomt in de kaart om de files te zien, dan is de responsiviteit van het beeldscherm door de snelle rekenkracht, echt goed.
App
Natuurlijk kan je alles direct op de TomTom zelf invoeren. Maar de MyDrive app is een handige toevoeging. Wanneer je een route uitstippelt in deze app, dan kan je de route naar de TomTom Rider 550 sturen. Het grappige is dat ook gelijk onze TomTom Go de route hardop voorleest. Misschien omdat ze op hetzelfde netwerk zit, maar zeer waarschijnlijk omdat ze aan dezelfde account gekoppeld zijn. Het gezin dat de andere TomTom gebruikt in de auto, kan dus ook perfect zien en horen waar ik op de motor naar toe ga.
Koppelingen
De oudere Riders konden al met een headset en telefoon koppelen. De Rider550 moet dit nog soepeler doen. Mijn ervaring is dat dit altijd gedoe is. Wanneer je met een groepje rijdt, is het lastig als steeds iedereen na een stop op je moet wachten omdat jij alle bluetooth verbinden aan het regelen bent. Echt daar is een 100% foutloze en domboproef technologie voor nodig. De Rider 550 is op dit punt niet anders als de beste alternatieven; het blijft af en toe een gedoe. Daarom gebruikt ik dergelijke functies nooit. Ook de meldingen van de telefoon kunnen op het scherm tonen. Dat is nou net waar ik geen zin in heb als ik aan het rijden ben. Maar voor wie dat wel wilt; dit werkt goed. Als je ook nog eens een headset verbonden hebt, kan je het bericht laten voorlezen. Maar ook hier geldt weer; ik zie af van al deze verbindingen en accugevoeligheid. Tijden heb ik gereden met de routine om steeds mijn accu’s van TomTom camera’s te laden, de headsets te laden etc. Voor mij blijft de TomTom Rider 550 liever de routeplanner zonder multi media gedoe.
Routes
Zoals alle routeplan producten van TomTom is ook de TomTom Rider 550 top. Je hebt in deze motor gps ook functies die exclusief voor motorrijders interessant zijn. Zo kan je kronkelroutes selecteren. De Rider 550 maakt dan een ’spannende route’ die altijd verrassend leuk zijn. Wie ook onverhard wil rijden, kan dit als optie ingeven. Als een soort peper en zout, kan je ook de route aan je smaak aanpassen. De bochtigheid en hellingen kan je ingeven. Zo probeert de TomTom Rider 550 je een leuke rit voor te schotelen. Dit kon al vanaf de Rider400, echter is de rekenkracht van de processor nu zo snel dat het ook lekker intuïtief plannen is op het scherm. Dat was voorheen wel wat anders (lees traag).
TomTom heeft online het MyDrive routeplan platform. Speciaal voor de motorrijder kan je daar heel veel erg gemakkelijk vinden. Zo kan je routes selecteren die anderen al hebben gereden en gedeeld. Maar je kan ook een route zelf plannen met gebruikmaking van de ’spannende route’ optie. Op de kaart zien je ook uit Tripadvisor diverse hotels, restaurants en bezienswaardigheden. Omdat de processor snel rekent en de 550 goed connected is, kan je alles zonder kabels doen. Een internet verbinding is voldoende. Voor wie naar GSM loze gebieden gaat is het altijd nog mogelijk om met een kabel aan een laptop te koppelen. Bijvoorbeeld om zo GPX routes uit andere systemen te laden. Echter in het TomTom eco systeem kan je heel veel heel gemakkelijk zelf doen. Voor de meeste motorrijders is dit gemak en compleetheid ruim voldoende. Wij hebben nu al leuke routes in de Eifel en Schotland gevonden die zeker gereden moeten gaan worden.
Scherm
Het beeldscherm is haarscherp en goed in te stellen qua lichtopbrengst. In vol zonlicht en ‘s nachts is het beeld altijd prima te zien. Het scherm is ook erg goed bedienbaar met dikke handschoenen. Alsof er magie onder het glas zit herkent de Rider550 welke toets je met een handschoen wil indrukken. Sommige smartphones kunnen hier nog wat van leren.
Tijdens het rijden kan je de TomTom Rider 550 roteren. Zo is in een portret modus het beeld eigelijk beter omdat je meer van de weg op de kaart ziet. De sensor wil het beeld automatisch roteren. Ook als je de unit zelf niet roteert. Dat kan soms erg irritant zijn. In de instellingen zou je dat uit moeten kunnen zetten. Wij konden de optie niet vinden.
Een laatste detail: de doos is geheel compleet met alles wat je nodig hebt om de Rider550 te monteren en van stroom te voorzien.
Conclusie
De Rider550 is een verbeterde versie van de eerdere 400 serie. Sneller en beter verbonden met het internet. Daardoor beter geschikt voor de tourrijder die er vaak op uit wil en zich graag laat verrassen of gebruik wil maken van de online kennis over mooie routes. Enne, voor dagelijks gebruik blijft de Rider ongeslagen om snel files te ontwijken en op de hoogte te zijn van de flitscontroles.
De TomTom Rider550 kost 400 Euro.