In een grijs verleden moest er voor de aanschaf van een nieuwe auto gereden worden naar het dichtstbijzijnde industrieterrein. Na verschillende afslagen genomen te hebben kwam je uit op een plek waar je na tien uur in de avond liever niet meer wilde zijn.
Inmiddels hebben automerken ingezien dat dit niet de beste plek is om potentiële kopers voor een aankoop te verleiden. Inmiddels kiezen merken voor prominentere plekken, dichterbij de stadscentra. Maar het kan nog centraler, afgelopen jaren had Tesla al een showroom op de P.C. Hoofdstraat.
Vanaf afgelopen maand heeft Polestar (het EV-merk van Volvo) ook gekozen voor showroom op centrale locaties, Polestar noemt deze plekken Spaces.
De Polestar Spaces, zijn tot op de millimeter ontworpen vanuit de minimalistische designfilosofie van het automerk. In de Spaces ontdekken consumenten de Polestar 1 en Polestar 2. Natuurlijk zijn de auto’s er zelf aanwezig om te testen, maar consumenten kunnen ook de techniek en het design ontdekken via interactieve displays met touchscreens die ontworpen zijn om aandacht en conversatie te stimuleren.
Een stap verder nemen consumenten voor de configuratie van hun auto plaats aan de op tekentafels uit designstudio’s geïnspireerde ateliertafel. Via deze tafels kunnen ze met RFID technologie hun eigen specificaties samenstellen, die vervolgens direct worden geprojecteerd op de schermen om hen heen. Hun persoonlijke configuratie nemen ze mee door het scannen van een QR code of – met een NFC compatible telefoon – door slechts hun telefoon op de ateliertafel te leggen.
Leidschendam is één van de drie locaties waar Polestar in ons land wordt gelanceerd. De andere Spaces staan in Rotterdam en Eindhoven.