De Michelin Pilot Sport 4 zomerband is een nieuwe, sportieve band. Gemaakt met het oog op veiligheid, duurzaamheid en sportief weggebruik. Voor ons Project gingen wij de test aan!
Maar welke banden zijn voor jouw situatie het beste? Wat vind jij belangrijk? Als Nederlander komen er een paar belangrijke zaken in mij naar boven. Optimale prestaties op een nat wegdek. Nederland en regen, dat is dus belangrijk. Daarnaast een lange levensduur. Natuurlijk willen wij Nederlanders best een keertje investeren in kwaliteit, maar dan moet de levensduur wel aantoonbaar goed zijn. Daarnaast vond ik voor het project “From Scratch to Sport” het ook belangrijk om sportieve banden aan te schaffen die niet schrikken van een beetje snelheid.
Voor de review kwamen we daarom uit bij de 215/45 ZR17 (91Y) XL Pilot Sport 4. Voor wie eventjes duizelig wordt van deze cijfertjes zal ik het even kort toelichten. De 91Y staat voor snelheid Y. Dit zijn banden die t/m 300 km/u veilig worden gebruikt. Nu heb ik nog nooit een Astra G met 300 voorbij zien loeien, maar een beetje kwaliteit voor de hogere snelheid is voor ons sportproject nooit weg. Dan zien we de 215/45 wat staat voor de doorsnede in millimeters (215). Het twee getal, ‘45’, geeft de verhouding weer tussen de hoogte en de breedte van de autoband. In tegenstelling tot het eerste getal, gaat het hier dus niet om een feitelijke weergave van de hoogte of breedte, maar om de verhouding tussen deze twee maten. En als laatste de 17 dat voor de 17 inch velgen staan.
Michelin Pilot Sport 4 zomerband
De Michelin Pilot Sport 4 zomerband is de nieuwste sportieve band van Michelin. Geboren uit onderzoek, Formule E ervaring en de kennis van Michelin maakt deze band tot één van de beste zomerbanden van dit moment.
Het ultra-reactieve ontwerp van het loopvlakpatroon van de Pilot Sport 4 geeft hem een optimale voetafdruk op de weg, waardoor merkbaar gevoelig is voor je stuurgedrag. De hybride gordel die zich onder het loopvlak van de band bevindt is gemaakt van een hoge dichtheid aramide en nylon. Deze combinatie onder het gewicht van de auto optimaliseren de rij precisie en het gedrag van de band onder belasting.
De Pilot Sport 4 is een prachtige, sterke band die net iets over de velg uitloopt om extra bescherming te bieden. Met de diepe groeven in de band krijgt water minder kans verstoring in te brengen en wordt het afgevoerd om de grip te behouden die bij een remweg zo belangrijk is.
Qua aanschaf is de band geen goedkope jongen. Op internet circuleren de prijzen vanaf €97,- tot €140,- Waar bij het ene bedrijf de montage weer iets duurder is, dan bij de ander en zijn er nog een aantal randzaken bepalend zoals Run Flat, etc. Alles bij elkaar betaal je in deze dus meer voor kwaliteit. “Tja, logisch” zou een legende zeggen.
Winnaar
De nieuwe band van Michelin is ontwikkeld op basis van ervaringen en technologieën uit de Formule E. Waar andere banden hoog scoren op slijtage en dan weer laag scoren op geluidsniveau, of een goede grip op nat wegdek vertoonden, maar weer een minder lange levensduur heeft, blijkt de Pilot Sport 4 op alle fronten het hoogste eindcijfer te krijgen.
In de ANWB test kwam deze band als winnaar uit de verf. Een geweldige prestatie waar de band vooral uitblonk in de veiligheid en het remgedrag. Op zowel droog als nat wegdek scoort de Michelin Pilot Sport 4 uitstekend. De truc zit hem gedeeltelijk in een nieuwe ontwikkeling op het gebied van rubbermengel. De Michelin Pilot Sport 4 heeft een met silica verrijkt rubbermengsel waardoor een kortere remweg op natte wegen gerealiseerd wordt met een betere grip.
EU Labels
- Deze band is beoordeeld met het EU brandstofefficiëntie-label C, wat overeenkomt met een goede brandstofefficiëntie.
- In de categorie grip op nat wegdek is deze band gewaardeerd met een A-label, wat betekent dat deze band uitstekende grip heeft bij natte weersomstandigheden.
- De band heeft een extern rolgeluid van 71 dB, wat betekent dat deze band een normale geluidsproductie heeft.
Banden montage, balanceren en uitlijnen
De Michelin Pilot Sport 4 banden komen het beste tot hun recht wanneer ze juist én met precisie worden gemonteerd door vakmensen. Voor het project From Scratch to Sport doe ik het gros van de aanpassingen zelf. Maar voor banden en de veiligheid heb ik de hulp ingeschakeld van de experts.
Bij ons in de regio ’t Gooi is al sinds jaar en dag één naam bij iedereen bekend als het om banden gaat: Karelsen Banden Soest (ook bekend als Karelsen Autoservice). Wat in 1942 werd gestart door Opa Karelsen met expertise en een stukje hartelijkheid in het achterhoofd, wordt tegenwoordig gerund door de gebroeders de Winter (familie van de moederskant) die met dezelfde kernwaarden hun bedrijf runnen.
Wat ooit begon als een garage met een paar vakmensen, groeide uit tot een bandenexpertisecentrum waar er ruimte is om met tien auto’s tegelijk te werken. In het magazijn staan achttien honderd bandensets, die twee keer per jaar gewisseld worden. Daarnaast zijn er nog zo’n vijfhonderd klanten die ook hun banden gewisseld willen hebben, maar geen gebruik van het bandenhotel maken. Een prachtig en grote werkplaats waar de laatste technologieën worden gebruikt om hun expertises uit te voeren. Banden, velgen, ophanging, uitlijnen, schoonmaak en herstel.
Waar andere bedrijven enorme wachttijden hanteren van wel zes weken, zorgen de broers voor snelheid en kwaliteit. Ondanks hun groei blijven de gebroeders de Winter toegankelijk en heten je hartelijk welkom. Even melden aan de balie van de voorzijde van de zaak waar ik te woord werd gestaan door hun hoofd verkoop. Met koffie neem ik plaats terwijl er een afspraak wordt ingepland in de computer. Hier worden al mijn autogegevens genoteerd en de juiste expert en tijdspanne gereserveerd voor het monteren van banden, velgen en het uitlijnen van de auto.
Het monteren van de band op de velg dient met professioneel gereedschap uitgevoerd te worden. Het is een lastige klus die een speciale uitrusting en opleiding vergt. Het is dus echt van belang dat een deskundige zoals Karelsen Bandenservice je banden monteert. Met de techniek die zij hanteren duurt het ongeveer 10 tot 15 minuten per band, waarna de auto nog uitgelijnd dient te worden.
Heb je schade aan je velgen? Dan kan dat van invloed zijn op je rijgedrag. Laat Karelsen er dan even naar kijken, zij hebben speciale apparatuur om uit te lezen en te reparen.
Met het uitlijnen van een auto wordt bereikt dat de banden gelijkmatig afslijten en dat de auto netjes rechtuit rijdt. En je tevens brandstof bespaart omdat de banden bij de juiste uitlijning minder rolweerstand hebben. Cruciaal dus.
’s Middags kon ik de auto zoals gepland weer komen halen. Deze stond veilig geparkeerd op het terrein van Karelsen met een uitlijnrapport in de auto en de gloednieuwe Michelin Pilot Sport 4 om de velgen. Wanneer je het rapport bekijkt, dan snap je pas hoe precies het werk van de experts is. Mocht je daarom zelf handig zijn, of een kennisje hebben die wel handig is. Laat dat gaan en zorg dat je autobanden altijd veilig worden gemonteerd en juist worden uitgelijnd door de mannen van Karelsen Bandenservice Soest.
Gebruikservaring
Oke, de banden zaten om de velgen en ik kan eigenlijk niet meer wachten om weg te rijden. Een langverwacht ritje om het vlaggenschip van Michelin te testen. Wanneer je de Pilot Sport 4 banden van Michelin test, merk je direct een verschil aan de wegligging. Strak op de grond, een dieper contact met het wegdek en een hele prettige stuurgevoeligheid in de (scherpere) bochten. Ik lijk een snellere responsetijd te hebben of in ieder geval meer gevoeligheid te ervaren tijdens het sturen. Bij de eerste regenval zijn we daarom direct de weg opgegaan en is de rem er flink op los gegaan.
In onze ‘test’ vergelijken wij geen merken met elkaar. Wij als autoliefhebbers en nieuwsgierige aagjes bezitten geen hoogwaardige remtechnologie om keiharde cijfers te presenteren. Maar wat hebben we wel ervaren? Veel grip en stuurgevoeligheid bij scherpe bochten. De auto staat strak op het wegdek en lijkt meer contact te maken. Bij zeer nat wegdek, tijdens een regenbui op de snelweg, viel het op dat ondanks de geulen water in het wegdek er geen weerstand ondervonden werd of van aquaplaning sprake was. Dit laatste kan te maken hebben met de brede en diepe lengtegroeven in de band die water gemakkelijker afvoeren.
Bij een noodstop op een nat wegdek met een snelheid van 60 km per uur was de remweg veel korter dan verwacht. Maar hoe meet je dat? En kunnen wij dit wel goed vergelijken. Uiteraard zaten hier een paar haken en ogen aan. We lazen in onderzoek (Bron: verzekeraar Allianz) dat een gemiddelde remweg van 37 meter paste bij een snelheid van 60 km p/u bij een nat wegdek. Natuurlijk is hier het type auto, het gewicht, de kwaliteit en soort remmen allemaal van invloed. Maar hier wordt ook de reactietijd in verwerkt. Wanneer jij als bestuurde plotseling moet remmen, zit er tussen reageren en daadwerkelijk remmen extra tijd. Voor de test is er een pion op een verlaten weg gezet en een pion geplaatst bij het stilstaan. Ik wist dus exact wanneer ik moest remmen, ter hoogte van de pion. Wat alsnog ingewikkelder blijkt in theorie, dan in het echt 😉
Interessant is wel, dat het blijft verrassen hoeveel meter er alsnog nodig is om van een relatief lage snelheid tot stilstand te komen. Ik kwam beide testritten op ongeveer elf meter. Dat is een confronterende uitslag als je je in een kettingbotsingsituatie voor je bevindt. Ook bijzonder om te ontdekken dat je reactietijd dus allesbepalend is bij een noodstop. Als we uitgaan van de cijfers uit het onderzoek van Allianz dan zou dit betekenen dat je reactietijd dus maar liefst 16 meter kan schelen. Maar goed. Het testresultaat in deze is qua cijfers, zoals uitgelegd, nietszeggend. Wat wel opviel is dat de grip welke ik op mijn banden bleef ervaren echt uitmuntend was. Zijwaarts ben ik geen centimeter verschoven.
Conclusie
Uit genormeerde testen zoals de ANWB zomerbandentest 2020 blijkt dat de Pilot Sport 4 een winnaar is. Uit onze gebruikservaring merken we dat veel behaalde scores werkelijk direct merkbaar zijn. Een band die volgens Michelin en testuitslagen een belofte maakt voor meer veilige kilometers en een sportieve gebruikservaring is ook volgens ons een winnaar.
(Bron externe foto’s met toestemming: Karelsenbanden.nl, Michelin.nl)
3 reacties
Bedankt voor het schrijven van dit artikel. Ik wist niet dat je brandstof bespaard als je je banden laat uitlijnen, dit is een goede tip! Ik zal weer eens even langs de garage gaan binnenkort.
Hi Maria, alle kleine beetjes helpen. Als de banden het beste contact maken met de grond is er de beste weerstand. Dat helpt. Maar er zijn zo heel veel kleine beetjes. Ach, het helpt.
Ik heb ze sinds kort onder mijn Swift sport 1.4 en ben er uitermate tevreden over. De auto stuurt beter en het afrolgeluid is ook een stuk lager dan van de continentals die er af fabriek onder zaten. De prijs vindt ik geen probleem gezien de erg goede prestatie van de band!
Peter