#Loweredlifestyle; het is een hashtag op Instagram en een graag gezien tuning-onderdeel binnen de autosport. Waarom eigenlijk? Wat is het verlagen van je auto, hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en welke verlagingsveren heb je nodig? Dit zijn vragen die we beantwoorden in de review van de APEX verlagingsveren.
Het verlagen van je auto ziet er tof uit. Doordat je auto lager bij de grond komt, lijkt de auto niet alleen een stuk sportiever, ook de carrosserie lijkt beter in balans en in verhouding.
In de jaren ’80 toen de eerste getunede auto’s ons land overspoelden zag je het opeens overal; Golfjes die laag boven de grond voorbij raasden en met moeite over drempels raakten. Er werd geknipt in bestaande vering en geprutst met levensgevaarlijke situaties als gevolg. Bij verlagen is het zoals met veel onderdelen en aanpassing; weet wat je doet!
Waarom verlagen?
Verlagen met verlagingsveren van Apex is een voordelige manier om je auto een strakke racelook te geven. Maar niet alleen je look! Doordat je auto lager bij de grond komt, breng je het zwaartepunt van de auto dichterbij de weg. Hierdoor verbetert je wegligging en de stabiliteit. Je hebt daarnaast minder last van overhellen in de bochten en het duikeffect bij remmen.
APEX AUTOMOTIVE B.V.
Apex Automotive B.V. is een Nederlandse producent van hoogwaardige spiraalveren voor de automobielmarkt. Sinds jaar en dag brengen zij Apex verlagingsveren en ophangingssets, bestaand uit verlagingsveren en sport schokbrekers op de markt. Het bedrijf wat zich puur richt op deze tak van sport is continue op zoek naar de hoogste kwaliteit tegen interessante prijzen. Binnen hun eigen fabriek met computergestuurde wikkel- en testmachines maakt dit mogelijk. Apex heeft alle benodigde kennis onder één dak, van ervaren veer- en schokdemper-specialisten tot testrijders met competitie-ervaring. Dat resulteert in een volledig aan de ISO9001en ISO14001 standaarden.
APEX Verlagingsveren 60-11500 35mm
De verlagingsveren die we hebben gemonteerd zijn de 60-11500 met 3,5 centimeter verlaging. Apex heeft ook lagere veren, maar omdat we niet zeker wisten in hoeverre dit de auto zou beperken met drempels en de huidige velgen hebben we de veilige weg gekozen voor 35 mm verlaging.
In de Apex shop kun je per merk, type en verlaginghoogte een keuze maken voor jouw auto en het gewenste resultaat.
Apex verlagingsveren OPEL Astra G Lim. & hatchback 1.4 -1.6 |
|
APEX Kitnummer: |
60-11500
|
Merk: | OPEL |
Model: | Astra |
Versie: | G Lim. & hatchback 1.4 -1.6 |
Jaar: | 98 / 04 |
Lowering: | 35 mm |
Notes: | – |
Dutch Garage
In het project From Scratch To Sport doen we zoveel mogelijk zelf. Maar bij sommige onderdelen is het gewoon verstandig om een expert in te schakelen. Daarom kwam ik via Instagram in contact met Dutch Garage; a.k.a. Gijs Buurman.
Gijs is een YouTuber die naast zijn passie voor auto’s met zijn bedrijf de technische realisatie van zakelijke events verzorgd. Dit kwam door Corona geheel stil te liggen, waardoor hij meer tijd dan ooit steekt in zijn YouTube kanaal Dutch Garage.
Auto’s met de paplepel
Zijn passie voor auto’s is er met de paplepel ingegoten. In de familie heeft Gijs een aantal echte racecoureurs die hem op jonge leeftijd al besmette met het autovirus. Daardoor was hij als kind al regelmatig op het circuit te vinden waar hij verliefd werd op de snelle en getunede wagens. Ook had één van zijn ooms een autogarage bij hem in het dorp. Daar ging hij vaak op de zaterdag heen om te kijken, te luisteren en te leren. Hij keek vol enthousiasme mee met het sleutelen aan de Volvo 360 CUP racewagen en de BMW e30 driftauto van zijn neven. Die interesse in auto’s is alleen maar sterker geworden wat resulteerde in het sleutelen aan zijn eigen auto’s en projecten als liefhebber van de auto en autosport.
Geëscaleerde hobby
De liefhebberij van autosport groeide uit naar een vaste hobby. Zijn hobby is op dit moment volledig uit de klauwen geëscaleerd (aldus zijn vriendin) en heeft hij vijf auto’s/projecten waar hij veel aan sleutelt in een vervallen kas, die omgedoopt is tot loods. De kas noemt hij in zijn video’s “De autokwekerij”. Van daaruit pakt hij diverse projecten op welke hij verwerkt in zijn YouTube video’s. De leuke en enthousiaste manier van zijn YouTube films spraken ons erg aan en wij nodigde hem uit tot het monteren van de Apex verlagingsveren.
Montage
De montage is volgens Gijs zeer goed te doen, al moet je wel even weten waar je op moet letten. Waar hij eigenlijk alleen maar tegenaan liep was dat de veren bij levering in elkaar waren gedraaid wat hem een telefoontje naar Apex kostte en een half uur extra van zijn tijd.
Het monteren van verlagingsveren kan een beetje durfal zelf en zeker met zijn YouTube video waar je precies de stappen en tips van Gijs kunt volgen. Via onderstaande film kan je zelf aan de slag met het monteren van verlagingsveren.
In de video is ook te zien hoe na de montage de auto wordt getest met drempels en wegligging. De 3,5 cm verlaging is gek genoeg een wereld van verschil. Laag genoeg om een strakkere wegligging te ervaren, een sportieve rijwijze en samen met de nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden zorgen voor sterke bochten zonder hellende remwegen.
Conclusie
Het verlagen met Apex verlagingsveren is een gave klus om zelf te doen. De kosten zijn relatief laag en de sportieve winst is groot. Ervaar een strakkere look en weglegging die je auto net die sportieve look en feel geeft. Weten hoe je het doet, dat kan je nu met de video van Dutch Garage.