Er was een tijd dat Crash Bandicoot dé Super Mario voor de Playstation consoles was. Een toffe platformer die meteen 3D ging en daarmee toch ook een stukje unieke gameplay neerzetten. Die exclusiviteit lijkt er sinds 2001 van af. Afgelopen week ging ik dus los in Crash Bandicoot 4 – It’s about time, op de Xbox One.
De geschiedenis van Crash Bandicoot
Het was 1996 dat de eerste Crash Bandicoot verscheen op de Sony PlayStation. Het jaar er op verscheen Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back. In 1998, wederom een jaar later dus, volgde Crash Bandicoot 3: Warped.
Na deel drie leek Naughty Dog het verhaal van Crash een beetje los te laten. In 1999 verscheen Crash Team Racing als antwoord op het populaire Super Mario Kart. Het jaar erop, in 2000, verscheen Crash Bash. De eerste game in de Crash Bandicoot series die niet van Naughtydog, maar van Eurocom afkomstig was. In de jaren die hierop volgden, lanceerde eigenaar Activision met verschillende studios een serie aan opzichzelfstaande titels in de Crash Bandicoot series.
Eerder dit jaar begon Activision met het warm maken van de gamers voor de komst van deel 4. Een game van de ervaren ontwikkelaar Toys For Bob. Ter promotie lanceerde Activision de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy in 2017, die eerder dit jaar ook op de Nintendo Switch uit kwam. En nu, in 2020 is er dan eindelijk Crash Bandicoot 4 – It’s about time.
Het verhaal van Crash Bandicoot 4 – It’s about time
Wie fan is van de originele serie, hoeft zich geen zorgen te maken. Dit vierde deel sluit naadloos aan op het verhaal en de beleving van de eerste drie delen. Nouja, verhaal… Cortex is terug met snode plannen om Crash het leven zuur te maken en brengt Crash daarmee naar compleet nieuwe werelden. En ja, je mag dit keer zelds als Cortex spelen 😉
De gameplay
De Crash Bandicoot series heeft er altijd zeer aantrekkelijk uitgezien, maar schijn bedriegt. Crash is misschien meer een Donkey Kong dan een Super Mario. De Crash games zijn echt een stuk uitdagender dan die van de vriendelijke loodgieter.
Een groot deel van ‘de hel van crash’ zat hem altijd in het beperkte camera perspectief. In de originele titels kwam het nogal eens voor dat objecten net te ver in het zich zitten waardoor je net die sprong niet goed kan inschatten of een tegenstander over het hoofd ziet. Helaas behoudt de game hier op sommige plekken echt haar authenticiteit. Met andere woorden, ook in dit vierde deel kan de camerahoek soms wat ongelukkig gekozen zijn.
Om de game toegankelijker te maken, zijn de leventjes vervangen voor een checkpoint systeem en laat de ontwikkelaar graag zien hoe vaak je al dood bent gegaan. Dit levert een heel stuk minder irritatie op.
Opnieuw is gekozen voor 3D graphics in levels met beperkte bewegingsmogelijkheden. Met andere woorden, je rent altijd richting je doel, al kun je hier en daar een stukje bonuslevel meepakken. Waar de gameplay van de eerste delen berucht was, was bij de levels waar Crash op de camera/gamer af rent en dan snel de juiste keuzes moet maken. Voor de haters van deze levels, maak je niet al teveel zorgen. Het zijn er minder en ze zijn ook wat minder lastig.
Je speelt in deze game zowel met Crash als Coco. Beide karakters beschikken nu standaard over de dubbele sprong. Vanaf het begin kun je dus echt al meer plekken bereiken dan voorheen. Ook worden maskers geïntroduceerd die nieuwe krachten geven. Dit geeft de platformer echt de diepgang die hij hard nodig heeft.
De beleving
Bovendien wordt 3D en 2.5D (3D graphics, maar nog minder bewegingsruimte) veel meer afgewisseld. Hierdoor voelt de game veel dynamischer dan voorheen. Dat even los van het feit dat de kwaliteit van de graphics sinds de PlayStation 1 wel een heel stuk beter is geworden.
Ook de omgevingen zijn veel gevarieerder. Vooral de stedelijke gebieden maken indruk. Dit zijn vooral de gebieden waar de tegenstanders ook de muziek beïnvloeden. Echt een kunstwerkje dus. En dan is er nog de typische humor die we van Crash kennen.
Digitale bonus
Activition snapt dat als je de game digitaal koopt, je bijdraagt aan minder CO2 uitstoot. De game hoeft niet fysiek geproduceerd te worden. Bovendien remt het de verkoop van gebruikte games waar ontwikkelaars niets aan hebben. Daarom krijg je bij aankoop van de digitale download twee Totally Tubular skins als bonus.
Conclusie Het verhaal van Crash Bandicoot 4 – It’s about time
Crash Bandicoot 4 – It’s about time komt niet zonder foutjes op de markt. Gelukkig bevat de game een zeer gevarieerde gameplay mechanics, waardoor je ze al snel door de vingers ziet. Het is ook één van die games die je gewoon blijft spelen. Ook als je de hele verhaallijn al eens hebt doorgespeeld.