Goed nieuws voor de Nederlandse fabrikant van de Pal-V. De eerste hobbel naar echt gebruik van haar vliegende auto is genomen. De Pal-V is goedgekeurd door de RDW om op de Europese weg te mogen rijden.
Toen we Pal-V zo’n twee jaar geleden spraken, waren de plannen duidelijk. Eind 2020 (zo’n 13 jaar na de oprichting) zouden de eerste units de weg op, en de lucht in gaan. Dat lijkt nog ver weg. Naast dat de fabrikant vandaag laat weten nog zo’n twee jaar nodig te hebben om de Pal-V af te krijgen. De luchtvaart autoriteiten moeten nog toestemming geven voor de vliegende auto om deel te nemen aan het luchtverkeer. Daarvoor zijn onder anderen nog zo’n 1.200 testrapporten nodig die ingevuld moeten worden.
Ondertussen groeit de concurrentie. Grote merken als Uber werken inmiddels ook aan vliegende auto’s. Niet in de vorm van een helikopter zoals bij de Pal-V, maar meer als een grote, aangepaste drone. Niet eens zo zeer met de intentie om echt kilometers op het asfalt te maken.
Eén reactie
Dit is gewoon een klein vliegtuig die modulair is en vooral daarom ook op de weg kan. Rollerschaatsen zijn geen voet-auto en een skateboard is geen plank-auto.
Ik ben benieuwd of er een markt hiervoor is die verder gaat dan gewoon een rijke enkeling die toevallig ook een vliegbrevet heeft.