Dochtermerk Honor werd in 2013 door Huawei in het leven geroepen om een jongere doelgroep aan te spreken en, door minder tussenhandel, het lagere prijssegment voor smartphones te kunnen domineren. Het dochtermerk is nu verkocht aan de belangrijkste distributeur van de smartphones.
Voor omgerekend 12,8 miljard Euro verwisselt merk Honor van eigenaar, waarbij het merk wel in Chinese handen blijft. Digital China, dat al verantwoordelijk was voor de distributie van Honor in Azië, wordt de groot aandeelhouder van het nieuwe Honor. Daarnaast klimmen drie investeringsmaatschappijen die Chinese overheidssteun genieten in het merk.
Met het merk verkoopt Huawei ook een deel van de R&D en productiefaciliteiten aan de groep. Daarmee krijgt de China Digital alles in handen om niet alleen smartphones te verkopen, maar ook te produceren.
Wat de gevolgen voor de gebruiker zijn is nog niet bekend. Net als Huawei mocht Honor geen Google licenties gebruiken. Onder de nieuwe eigenaar zou het maar zo weer kunnen zijn dat nieuwe Honor telefoons op de markt komen met Google Mobile Services erop. Echter is het maar de vraag of China Digital een goed netwerk heeft om ze ook hier in Europa op de markt te krijgen.
Daarnaast maakte Honor lang gebruik van EMUI van Huawei en van HiSilicon chipsets van het bedrijf. De kans is groot dat Honor meer op andere chipsets gaat leunen. EMUI had bij Honor al een andere naam gekregen. Mogelijk gaat die ontwikkeling ook echt een eigen pad volgen.
Naast smartphones, verkoopt Honor nog heel veel andere producten. Denk aan mediaplayers, accessoires, TV’s en natuurlijk laptops. Met name de laptops en TV’s zijn typische producten waarbij Huawei producten eigenlijk onder het Honor merk opnieuw in de markt werden gezet. Ook hier is nog niet duidelijk wat de toekomst gaat brengen voor het merk.