Lynk & Co werkt aan een nieuwe invulling van mobiliteit. Geen aanschaf maar lidmaatschap. Tegen een vast tarief kun je beschikken over een auto van Lynk & Co.
Dat kun je het best vergelijken met een privatelease-constructie, maar dan met als verschil dat het mogelijk is de auto met andere, zelf geselecteerde, leden te delen zodat de maandlasten lager worden. Kopen kan ook gewoon nog altijd. Enkele maanden geleden had de redacteur de kans om persoonlijk met de CEO Alain Visser van Lynk & Co hierover in gesprek te gaan.
Toen sprak ik Alain Visser over de toetreding op de Europese en Nederlandse markt. Het abonnementsmodel betekend natuurlijk wel wat voor je ontwerp & productie van de voertuigen. Waarbij de meeste automerken het geld verdienen op de aftersales is dat via een abonnementsvorm natuurlijk niet mogelijk. Alain gaf aan dat de mogelijkheden biedt om de auto’s anders te ontwerpen, extra investeren in onderdelen met hogere slijtage en de vervangingstijd verminderen.
Op dit moment levert Lynk & Co enkel een omgebouwde hybride Volvo XC40. Binnenkort komt het nieuwste model op de markt, de Zero.
De Lynk & Co Zero biedt veel als het op prestaties aankomt. Het rijbereik bedraagt 700 kilometer. Er wordt gebruik gemaakt van een 800 volts-architectuur, zodat ultrasnelladen mogelijk is. Gedurende de eerste 200.000 kilometer van de auto zou het accupakket op geen enkele wijze aan slijtage onderhevig mogen zijn, terwijl de totale levensduur van het accupakket 2 miljoen kilometer is. Naar het uiterlijk is het wat gissen, de auto gaat deze dagen gecamoufleerd door het leven.