Auto’s op waterstof. Ook deze redacteur heeft het bijna overwogen om te bereiden. Het verhaal is goed, maar waar haal je de brandstof vandaan? Hyundai heeft met de Nexo inmiddels 90% van de markt in handen, maar daar waren opvallend weinig verkopen voor nodig.
In totaal wist Hyundai in 2020 140 waterstof-elektrisch aangedreven (FCEV) bolides de Nederlandse weg op te schuiven. Met die 140 verkochte auto’s, domineerde het Koreaanse merk en verkreeg het 90% marktaandeel.
De markt voor waterstof blijkt lastig omdat de auto’s geen enorme hoeveelheden kunnen opslaan. Dit heeft onder anderen te maken met de materialen die je nodig hebt om waterstofmoleculen op te sluiten en onder druk te houden. Je hebt namelijk materialen nodig met een enorm hoge molecuuldichtheid. Een traditioneel gastankje zou leeglopen omdat het staal van zo’n tank eenvoudigweg te poreus is.
Hyundai begon in 2013 met de productie van FCEV’s. In Nederland rijden er nu 400 rond, waarvan dus een heel groot deel afgelopen jaar is verkocht. Dit maakt het hele verhaal ook lastig. Het aantal stations waar je waterstof kunt tanken is nog zeer beperkt. In markten als China is het anders. Daar zijn grotere aantallen op de weg en werkt het bedrijfsleven hard aan een brandstofcel infrastructuur.
Overigens lijkt de actieradius van FCEV’s flink toe te nemen. De Hyundai Nexo kan 665 kilometers maken op een enkele vulling.