Hyundai is niet alleen terug te vinden in de rallysport, maar ook circuitracerij. Het nieuwe PURE ETCR, waar Hyundai vanaf dit jaar aan deelneemt, is een kampioenschap voor volledig elektrische sportauto’s, oftewel een tourwagen kampioenschap.
Hyundai wil de autosport gebruiken om te experimenteren met nieuwe technologie, die het vervolgens toepast voor en in haar productie auto’s. De overdracht van kennis en ervaring van Hyundai Motorsport (de autosporttak van Hyundai) en van Hyundai N (het sportieve label van de autofabrikant) hebben naar eigen zeggen al veel opgeleverd. De autosportactiviteiten hebben al successen opgeleverd in het World Rally Championship en diverse Touring Car Championships op het circuit. Vanaf dit jaar gaat Hyundai op jacht naar nog meer succes in het nieuwe PURE ETCR met de volledig elektrische Hyundai Veloster N ETCR.
Waterstofgenerator
In het kader van zijn elektrificatiestrategie gebruikt Hyundai daarbij zijn positie op het gebied van brandstofceltechnologie en ontwikkelt een waterstofgenerator. De Hyundai Generator zet groene waterstof om in elektriciteit, waarmee elektrische (race)auto’s zijn op te laden, zonder dat een oplaadstation aanwezig is. De deelname aan het PURE ETCR-kampioenschap biedt Hyundai dus een mogelijkheid om niet alleen zijn elektrische aandrijfsysteem in de Veloster N ETCR tot het te testen, maar ook om het ecosysteem duurzaam maken.
De Hyundai Generator is een nieuwe vorm van emissievrije laadtechniek en is opgebouwd uit twee brandstofcellen. De tanks van de generator worden gevuld met samengeperste waterstof. In de brandstofcellen wordt de waterstof samengebracht met zuurstof en de chemische reactie die daarop volgt, levert elektriciteit op. Daarmee worden de batterijen van elektrische (race)auto’s opgeladen, zodat de deelnemers aan de race elektriciteit gebruiken die afkomstig is van emissievrije en duurzame bronnen.
Autosport essentieel voor Hyundai
Autosport is een onderdeel van het erfgoed van Hyundai geven ze aan. In 2012 werd het Hyundai Motorsport-team opgericht, dat de eerste rallyauto van Hyundai ontwikkelde: de Hyundai i20 WRC. Daarmee nam het in 2014 voor het eerst deel aan het WRC en in 2019 veroverde het voor het eerst de wereldtitel. Afgelopen jaar werd Hyundai Motorsport opnieuw wereldkampioen in het WRC.