Jaren geleden werd SSL (https://) geïntroduceerd als een technologie om de verbinding tussen een website en haar gebruiker te beveiligen. Hoewel het te bediscussiëren is in hoeverre dat echt veiligheid toevoegt, zorgt het er wel voor dat een site veel sneller kan laden. Google hanteert sinds 2014 SSL als voordeel in de ranking. Nu krijgt het ook prioriteit in haar browser.
Vroeger was SSL relatief duur. Organisaties moesten dan een zogenaamd SSL certificaat aankopen. Dat was relatief duur en soms een langdradig proces dat jaarlijks moest worden herhaald. Dankzij instanties als Let’s Encrypt, dat weer wordt gesponsord door partijen als Google en Facebook, zijn die SSL certificaten nu gratis en direct beschikbaar.
W3Techs becijferde dat 82,2% van alle websites wereldwijd nu beschikt over SSL. Google becijferde dat 98% van de pagina’s bezocht in Chrome, gebruik maken van SSL.
Vanaf Google Chrome 90 zal de browser er standaard vanuit gaan dat een site gebruik maakt van SSL. Tik je bijvoorbeeld www.gadgetgear.nl nu in, zal Chrome eerst kijken of http://www.gadgetgear.nl bestaat. Daar zegt de server nu dat Chrome meteen door moet naar https://www.gadgetgear.nl. Daar gaat iets tijd in de beleving van de gebruiker verloren. Bovendien zijn servers wereldwijd nu heel veel tijd kwijt aan het eenvoudigweg doorsturen van gebruikers.
Vanaf Google Chrome 90 gaat dit dus anders. Tik je dan www.gadgetgear.nl in, zal Google daar meteen https://www.gadgetgear.nl van maken.
Chrome 90 zou vanaf 13 april beschikbaar moeten zijn.