Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

e-Bike Kieswijzer

Het lekkere weer komt eraan. Als je er nog geen hebt, wil je er misschien wel aan beginnen. In deze s-bike kieswijzer geven we je tips om op te letten bij aanschaf van een e-bike.

Hoe zit de markt in elkaar?

De markt van de e-bikes verschilt niet zoveel van de markt van de gewone fietsen. Alleen zie je veel meer merken die van elektrische fietsen hun specialismen hebben gemaakt. Jonge merken die misschien iets kwetsbaarder zijn, maar ook vaak de drijfveer achter innovatie zijn of gewoon heel handig in de inkoop.

Een groot deel van de fietsmarkt is namelijk al jaren een assemblagemarkt. De tijd dat een fabrikant alle onderdelen zelf ontwikkelde is al decennia geleden. De echt grote merken maken nog wel eigen frames, maar ook daar zien we steeds meer inkoop en gewoon een keuze voor het kleurtje.

Waar moet je op letten?

Naast een gevoel bij een merk, gaat het er dus echt om dat je kijkt naar de onderdelen die op de fiets zitten. Dé ideale e-bike voor iedereen bestaat niet. Daarom geven we aan waar je op kunt letten zodat jij de e-bike kunt kopen die het beste bij jou past.

Motor

Natuurlijk begint de selectie bij de motor. Op de Nederlandse markt zijn drie merken heel groot; Bosch, AEG en Bafang. Hoewel die laatste een echte Chinees is, zitten ze in het Gelderse Wijchen en hebben we in onze tests (ook onze duurtests) nog geen slechte Bafang motor meegemaakt. Toch kunnen we ons voorstellen dat merken als Bosch en AEG direct meer vertrouwen scheppen. Er zijn ook merken die de motor zelf ontwikkelen. Denk aan VanMoof.

De positie van de motor bepaalt een beetje het gevoel dat de motor geeft. Qua gevoel is bekend dat veel consumenten kiezen voor een motor op de trapas. Dat ziet er ook heel netjes uit. De motor op het wiel heeft echter een belangrijk voordeel. Krijg je onderweg last van kettingproblemen, kom je nog gewoon thuis, zolang je maar met je trapper draait. Je gaat alleen wat langzamer.

250 Watt Bafang Elektro Motor

Dan is er nog de koppel. Meestal 48, 60, 80 of 85 Nm. Hoe groter de koppel, hoe sneller je versnelt. Bedenk je wel dat de motoren voor de Nederlandse markt allemaal begrensd worden op een maximale snelheid. Die halen ze tegenwoordig allemaal wel.

Aandrijving

Nu je weet wat je krachtbron is, moet je kijken naar de overbrenging van die kracht. Traditioneel gaat dat met een ketting, maar er zijn ook alternatieve systemen. Denk aan een systeem met assen of met een riem die is voorzien van tanden. Dit noemen ze belt drive. Wat de belt drive echt doet qua levensduur hebben we niet goed in beeld, maar een belt drive is schoner en veel stiller. Ook het onderhoud is veel minder spannend. Ook de weerstand van een riem ligt lager waardoor minder kracht verloren gaat.

Remmen

Ben je net lekker op weg, moeten de ankers alweer uit. Een e-bike is zwaarder en gaat doorgaans harder dan een gewone fiets. Goede remmen zijn van enorm belang. Veel e-bikes komen met schijfremmen. Soms zelfs geperforeerd, al is dat laatste vooral voor een sportiever uiterlijk. Schijfremmen werken doorgaans geweldig. Trommelremmen volstaan vaak ook prima. Bij remblokjes en terugtrapremmen zouden we onze vraagtekens zetten.

Versnellingen

Met versnellingen is iets bijzonders aan de hand in e-bike land. Er zijn heel veel e-bikes met traditionele versnellingen, al komen die zelden boven de 7 uit. We zien ook steeds vaker automatische versnelling. Merken als Envilio en VanMoof passen deze toe op hun fietsen. Je stelt van te voren in op welke intensiteit ze moeten schakelen, waarna ze dit uit handen nemen. In de test van de VanMoof S3 waren we daar niet helemaal blij mee, maar het levert wel een heel strakke fiets op.

Accu

Minimaal even belangrijk in de ervaring, is de accu. Hippe merken integreren die in het frame van de fiets. Daarbij moet de hele fiets aan het stopcontact hangen. In de gemiddelde schuur is dat geen probleem, maar in een appartementje kan dat al snel lastiger zijn. Dan heb je misschien de voorkeur aan een losneembare accu op jouw e-bike. Hoe lager de accu op de fiets zit, hoe hoger het comfort.

Qua capaciteit hangt het vooral af van wat voor’n fietser je bent. Ga je graag toeren? Woon je ver van je werk? Dan is een hoge capaciteit een waardevolle investering. Fiets je kortere afstanden, kun je hier flink op besparen. De accu is één van de duurdere onderdelen van jouw fiets. Bedenk je ook dat een accu een bepaald aantal laadbeurten meegaat. Een accu die verschillende merken gebruiken, kun je achteraf vaak goedkoper vervangen. Merk-eigen accuontwerpen zijn bij vervanging veel duurder. Die merken zullen je sneller aansporen tot het inruilen van de fiets wanneer de accu op is.

Tip: Neem je accu eens mee naar een repair café. Met het vervangen van een paar accucellen gaan ze vaak nog lang mee.

Er zijn ook merken die aan een soort powerbank werken zodat je meer kilometers kunt maken en/of je fiets kunt laden wanneer er geen stopcontact voorhanden is.

Display

Het belangrijkste aan een e-bike display is dat deze je vertelt over de accustatus. Bij vrijwel alle merken die we tegenkomen is dit onvoldoende. Soms is de accu in drie niveaus verdeeld, iets vaker in vijf. Maar vrijwel nooit krijg je echt inzicht in hoe lang je nog door kunt op basis van de accu. Hoe meer detail in het accuniveau, hoe handiger het display is. Daarnaast geeft een display vaak aan hoe hard je fietst en of de verlichting aan staat. Ook een display met alleen een aantal LED indicatoren kan al voldoende zijn voor wat jij nodig hebt.

Verlichting

Met verlichting kan aardig wat aan de hand zijn. Met name de kleine merken willen hier weleens op bezuinigen. Standaard geen verlichting of alleen verlichting voorop. De lichtsterkte wordt weergegeven in LUX. Hoe meer, hoe meer je in het donker zal zien. In stedelijk gebied is weinig verlichting prima. Daar wil je vooral gezien worden door andere weggebruikers. Heb je dijken en weilanden op je route, dan wil je een fietslamp die ook echt de weg voor je verlicht. Er zijn merken waarbij de verlichting ook echt onderdeel is van het design van een fiets. Denk aan VanMoof, Urban Drivestyle etc.

Vering

In stedelijke gebieden lijkt het niet noodzakelijk, maar daarbuiten levert vering zeer veel comfort op. Net als bij gewone fietsen, zijn e-bikes volop verkrijgbaar met vering. Zowel op de voorvork als op het achterste deel van het frame. Check daarbij de afstelling van het gewicht. Ben jij te zwaar voor de vering, zal deze niets dempen. Voor de fijnproever, zijn er uiteenlopende systemen om schokken te dempen.Ben je vergeten hier een keuze in te maken? Er zijn geveerde zadelpennen die achteraf nog gemakkelijk te installeren zijn.

Zadel

Tijdens het fietsen is niet alleen jouw kont beschikbaar, maar wij mannen krijgen bij het verkeerde zadel ook een slaapzak. Niet handig voor de vruchtbaarheid en altijd een vervelend gevoel. Een zadel kan heel mooi bij het design van een fiets passen, maar het loont op je een zadel aan te laten meten en die op je e-bike te zetten. Zeker als je echt grote afstanden gaat fietsen.

Stuur

Ook het stuurontwerp is iets om rekening mee te houden. Op niet al te lange afstanden is het heerlijk om overeind te zitten. Ga je wel lange afstanden maken, of trap je hard mee, wil je wellicht iets dieper in het stuur liggen. Uiteindelijk gaat het toch weer vooral om voorkeuren.

Banden

Net als bij auto’s, zijn het de banden die het contact met de weg hebben. Verschillende merken hebben e-bike ready banden op de markt gebracht. Deze zijn gemaakt voor hogere snelheden en steviger remwerk. Ook dan moet de band immers hard werken.

In de wereld van de fatbikes wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van brommerbanden. Denk aan merken als Kendo die veel worden ingezet door merken als Rad Power Bikes en Urban Drivestyle.

VanMoof S3

Sloten

Inmiddels zijn ook e-bikes en zelfs e-bike accu’s zeer geliefd. Het is dus belangrijk je fiets goed op slot te kunnen zetten. VanMoof wist ons in 2020 echt blij te maken met hun kick lock. Een slot op de achterste remschijf die je activeert door er met de voet tegenaan te tikken. Het achterste wiel zit muurvast tot de fiets via bluetooth wordt ontgrendeld.

Daarnaast zijn er de traditionele kettingsloten in allerlei varianten. Kijk goed naar de keurmerken die erop staan. Die geven aan hoe gemakkelijk een fiets los te breken is. Ga ook met je verzekeraar in overleg. Er zijn sloten waarbij diefstal niet wordt gedekt.

GPS tracking

Er zijn luxe fietsen die permanent met internet verbonden zijn, zodat je altijd weet waar jouw fiets is. Bij VanMoof maken ze er zelfs een sport van om e-bikes wereldwijd terug te halen. Bovendien kun je zo ook fietsroutes, accustatus en andere zaken vanuit iedere willekeurige plek raadplegen. Dit is echt een investering in luxe.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.