Foto van Robert Gunsing
Robert Gunsing

Hyundai zet in op verduurzaming autosport

Hyundai wil zich sterk maken voor verduurzaming van de autosport. Hyundai is al succesvol in het wereldkampioenschap rally WRC en het toerwagenkampioenschap WTCR en wil nu nog meer de nadruk leggen op sportauto’s met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De focus ligt daarbij op het WRC en het PURE ETCR-toerwagenkampioenschap voor elektrische raceauto’s.

Vanaf 2021 zal in het World Rally Championship (WRC) geracet worden met hybride-rallyauto’s. Nu zijn dat nog 279,4 kW (380 pk) sterke auto’s met een 1,6-liter turbobenzinemotor. Hyundai is volop bezig met de ontwikkeling van een nieuwe rallyauto met hybride-aandrijving.  Afgelopen twee jaar won Hyundai ook al de titel in het WRC.

De nieuwe rallyauto moet de huidige vierwielaangedreven Hyundai i20 WRC opvolgen.  De nieuwe rallyauto zal worden afgeleid van de productieversie van de Hyundai i20 die gewoon te koop is. Deze auto maakt gebruik van de 48-volt Mild Hybrid-technologie en dat zorgt voor 3 tot 4 procent minder benzineverbruik en CO2-uitstoot.

Daarnaast is Hyundai een van de deelnemers aan de PURE ETCR Series, een gloednieuw toerwagenkampioenschap met volledig elektrisch aangedreven sportauto’s. Hyundai is een van de eerste constructeurs in deze tak van autosport.

Voor de PURE ETCR Series heeft Hyundai een elektrische raceauto ontwikkeld, de 257,3 kW (350 pk) sterke Veloster N ETCR. Hij is gebouwd op het hoofdkwartier van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau, waar ook de high-performance N-modellen i30 N en i30 Fastback N en de toerwagen i30 N TCR

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.