Hoewel Samsung’s antwoord op de het populaire Tile nog niet direct een concurrent van formaat blijkt in onze test, is Tile minder te spreken over de Apple AirTag. Het bedrijf spreekt van oneerlijke concurrentie en verlangt politiek ingrijpen.
Tile behoort tot de merken die de markt voor item trackers heeft opgebouwd. Het merk is zoo vooruitstrevend en populair dat er steeds meer hardware is met ingebouwde Tile trackers. Hoewel de Tile gebruik maakt van Bluetooth LE en niet van een actieve mobiele verbinding. Dit scheelt enorm in de kosten. Doordat vele miljoenen mensen wereldwijd Tile apps hebben draaien, werkt eigenlijk iedereen mee aan het vinden van jouw item. Daarmee heeft Tile een enorm vloeibaar bereik.
De Apple AirTag doet eigenlijk hetzelfde als de Tile met haar Find My functionaliteit. Functionaliteit die ook in hardware van derden is ingebouwd. Denk aan de fietsen van VanMoof. Apple gebruikt de enorme schaal van haar platform om een voordeel op te bouwen tegenover Tile en daar is Tile niet blij mee.
Tile moet voor haar inkomsten vertrouwen op verkopen van haar Tile item trackers en eventuele abonnementen voor extra diensten. Bij Apple speelt dat anders. Bij Apple betaald de fabrikant om Find My in te mogen bouwen in zijn of haar product. Wanneer Apple gebruikers het Tile abonnement afnemen, ontvangt Apple daar ook al 30% van, waardoor het bedrijf de druk van Apple nu van twee kanten ervaart. Zowel op de afdracht van inkomen als directe concurrentie. Tile wordt in haar kritiek op de concurrentie bijgestaan door Spotify en Match die met dezelfde problematiek kampen aldus Techcrunch.