LiveWire, de eerste elektrische motorfiets van Harley-Davidson, wordt nu een op zichzelf staand merk. Het in Milwaukee gevestigde bedrijf heeft aangekondigd dat het zijn elektrische motorfietsbedrijf zal afsplitsen als een afzonderlijk bedrijf met zijn eigen line-up en op maat gemaakte winkelervaring. Harley-Davidson is van plan om op 8 juli de “First LiveWire Branded Motorcycle” te lanceren op de International Motorcycle Show.
De spin-off van LiveWire als toegewijd elektrisch motormerk was een van de grondbeginselen van Harley’s Hardwire plan. Als een aparte divisie zal LiveWire volledige autonomie hebben over de ontwikkeling van EV aandrijving, geheel los van Harley’s verbrandingsmotoren.
“Een van de zes pijlers van The Hardwire Strategy is om voorop te lopen op het gebied van elektrische aandrijving. Door LiveWire te lanceren als een volledig elektrisch merk grijpen we de kans aan om de markt voor elektrische voertuigen te leiden en te definiëren”, zegt Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson.
“Met de missie om het meest gewilde elektrische motormerk ter wereld te zijn, zal LiveWire een pionier zijn in de toekomst van motorrijden, voor het nastreven van stadsavonturen en daarbuiten. LiveWire is ook van plan om te innoveren en technologie te ontwikkelen die in de toekomst toepasbaar zal zijn op Harley-Davidson elektrische motorfietsen.” Aldus Jochen Zeitz.
Volgens Harley-Davidson moet LiveWire een meer flexibele besluitvorming en uitvoering mogelijk maken, evenals potentiële externe partnerschappen voor toekomstige ontwikkelingen.
LiveWire zal in staat zijn om zelfstandig EV technologie te ontwikkelen, maar nog steeds te kunnen profiteren van de engineering, productie, keten van toeleveranciers en logistieke infrastructuur van Harley-Davidson.