Foto van Robert Gunsing
Robert Gunsing

Mercedes-Benz lanceert nieuwe versies van de elektrische EQA

Toen de Duitse autofabrikant in januari de EQA lanceerde, werd het nieuwe elektrische voertuig goed ontvangen, maar de belangrijkste klacht is dat het alleen werd aangeboden met een voorwielaangedreven 140 kW-aandrijflijn.

Nu pakt Mercedes-Benz het probleem aan met twee nieuwe versies met vierwielaandrijving van de elektrische crossover:

“Sinds februari hebben al meer dan 20.000 klanten een EQA besteld. Nu voegen twee nieuwe leden zich bij de modelfamilie van de volledig elektrische compacte SUV: de EQA 300 4MATIC met 168 kW en de EQA 350 4MATIC met 215 kW ronden het aanbod aan de top af; de actieradius volgens NEDC is 493 kilometer, volgens WLTP 400-426 en 409-432 kilometer. De twee modellen met vierwielaandrijving zijn nu te bestellen. Later in het jaar volgt een versie met een groter bereik. ”

De EQA 250 voorwielaangedreven versie is uitgerust met een enkele 140 asynchrone elektromotor.

Elektrischer Antriebstrang (eATS) für EQA 300 4MATIC und EQA 350 4MATIC, EQA 300 4MATIC (Stromverbrauch kombiniert: 15,8 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km) , EQA 350 4MATIC (Stromverbrauch kombiniert: 15,8 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km)
electric powertrain (eATS) for the EQA 300 4MATIC and EQA 350 4MATIC. EQA 350 4MATIC, EQA 350 4MATIC with 215 kW (combined power consumption: 15.8 kWh/100 km, CO2 emissions: 0 g/km)

Voor de twee nieuwe versies voegt Mercedes-Benz een kleine permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM) aan de achterzijde toe:

“Bovendien hebben de EQA 300 4MATIC en EQA 350 4MATIC een elektrische aandrijflijn op de achteras met een nieuw ontwikkelde permanent bekrachtigde synchrone motor. Het ontwerp is extreem compact. In een permanent bekrachtigde synchrone motor is de rotor van de AC-motor uitgerust met permanente magneten. De magneten – en dus de rotor – volgen het roterende wisselstroomveld in de statorwikkelingen. Er wordt gezegd dat de motor synchroon is, omdat de rotor met dezelfde snelheid draait als het magnetische veld van de stator. De frequentie wordt aangepast aan de snelheid die de bestuurder vraagt ​​in de frequentieomvormers van de vermogenselektronica. De voordelen van dit ontwerp zijn onder meer een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een hoge outputconsistentie. ”

De autofabrikant zegt dat de nieuwe versies van de EQA in Duitsland beginnen bij € 53.538 en € 56.215.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.