Foto van Jeroen
Jeroen

Review: Returnal PS5

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

THE GOOD

  • Uniek
  • Prachtig 3D Audio
  • Mystique
  • Shapeshifting planet

THE BAD

  • Grafisch niet geweldig
  • Veel van hetzelfde
  • Altijd weer opnieuw
  • Frustrerend

Returnal is de eerste PS5 exclusive titel. Het is een roguelike, sci-fi actie shooter met een titel naam die het spel eer aan doet. Niet voor de poes, deze game. GadgetGear dook er in!

Returnal is de nieuwste PlayStation 5 exclusive van Sony Interactive Entertainment. Het is een sci-fi actie shooter van ontwikkelaar Housemarque, die je eerder zou kunnen kennen van Arcade-achtige games zoals Super Stardust en Resogun.

Het eerste waar ik naar uitkeek toen ik hoorde dat het een speciaal ontwikkelde game voor de PS5 was, waren de graphics! Zou dit dan de eerste ontiegelijk mooie game zijn waar de PS5 voor staat? Het echte next-gen gevoel? Getalenteerde kunstenaars vulden de Returnal wereld met krachtige , buitenaardse geometrie en sfeer. Dat zie je als eerste terug in de cinematics. De cutscenes zijn prachtig en vloeien geweldig samen met verhaal, game-ervaring en zit boordevol verrassingen (vooral aan het begin, daarna is het veel skippen).

Story

De game Returnal speelt zich af binnen een third person sci-fi omgeving. Het deed mij in eerste instantie een beetje denk aan HALO, maar dat gevoel was al snel weg. Het is… Anders. Het verhaal draait om jou, de hoofdpersoon astronaut Selene. In de story crash je met de Helios (ruimteschip) op een donkere, dode planeet. Little did she know… Jep, deze dode planeet Atropos zit vol met gekkigheid. Aliens, puzzles, mysterie en een ellelange herhaling; maar daar komen we straks op terug.

Gameplay

Als Selene ga je vanuit de crash site op onderzoek uit. Het eerste wat je vind is een korte tutorial waarin schieten, springen, boost, etc wordt uitgelegd. Dat gaat allemaal prima en zonder irritatie. Het wordt al snel leuk als je de eerste aliens tegenkomt. We do not come in peace, zullen we maar zeggen.

Het schieten gaat prima, het lopen, springen, boosten en eigenlijk iedere beweging gaat lekker en vloeiend. Al mis ik het beter inzoomen wel, waar meerdere shooter-gamers het met mij eens zullen zijn. Het richten mist de nauwkeurigheid. Maar goed, je bent dus helemaal lekker in de buitenaardse sferen, de monsters die je ziet schiet je aan flarden en eigenlijk heb je de game wel redelijk in je hart gesloten; of geaccepteerd en dan…. Je eerste boss-ecounter. Deze baas slaat je met één slag meteen kapot?! Dood! En nu? Straks meer.

Het spel zelf is pittig. Je krijgt het eerste uur wel de tijd om even in te komen, maar de opdrachten zijn soms vaag waarbij je echt zelf op onderzoek moet. Het vreemde is dat je af en toe gemakkelijk ergens door heen schiet, je wapens sterk zijn, je armor onoverwinnelijk lijkt en bij sommige momenten bid je tot de PS5 dat je alsjeblieft niet doodgaat. Een soort haat -liefde verhouding die spelers van dit genre wel gewend zijn.  Housemarque heeft zichzelf wel overtroffen qua ontwerp, want deze shapeshifting planet is bijzonder en het maakt de game eigenlijk uniek. Het is soms te lastig en soms ren je ergens weer lachend doorheen.

De mystiek van de game, vooral in het begin, waarin je echt een planeet aan het ontdekken bent, dat is echt een geweldige beleving. Maar dan ga je dood. Je begint opnieuw. Je gaat dood en begint opnieuw. En weer. En weer….

Returnal

Ah, vandaar… Returnal. Je onderzoekt, je ontdekt, je schiet, wint én je gaat dood. En wanneer je dood gaat, begin je helemaal op nieuw, maar niet exact hetzelfde. De eerste keer sterven is tof. De cutscene van de crash herhaalt zich, maar dan anders. Met nieuwe inzichten. Heel stoer. Het is in het begin echt even met de billen op het puntje van de stoel. Wauw, dit is gaaf! Wat gebeurt er allemaal! Niet alleen jij als speler ontdekt dit, maar jouw karakter ook. Ze beseft dat ze dit al eerder heeft meegemaakt en gaat verder met haar onderzoek en rapporteert haar bevindingen. Leuke twist! Maar toch, je begint weer van voor af aan bij de crashsite. Nou, niet helemaal. Er zijn andere routes beschikbaar en het level lijkt zich op een nieuwe wijze aan te bieden. Het roguelike gevoel (sterven en opnieuw beginnen) komt hier duidelijk naar voren, maar gelukkig met een nieuwe gave ontwikkeling van Housemarque.

 

Graphics

Als we verder kijken naar de gamewereld die gecreëerd is, dan zeg ik als eerste AUDIO. Het geluid, de muziek, de soundeffects zijn prachtig. Het gepatenteerde 3D Audio van de Playstation 5 doet alles wat het beloofde en maakt dat geluiden overal om je heen vandaan komen.Wauw!

 

Kijken we naar de ingame graphics dan is de wereld mooi, niet verbluffend. Sommige zaken lijken wel wat minder aandacht te hebben gehad, als je bijvoorbeeld kijkt naar water in de game. Het is het gewoon net niet. De hoofdpersoon zelf, jij dus, kan er soms wat onecht en ongemakkelijk uitzien. Dat zie je eigenlijk al terug op de cover van de game. Maar ook grafische gebeurtenissen zoals wanneer ze door een valvloer valt of wanneer er in cutcense wordt ingezoomd op haar gezicht. Dit is gewoon niet het next gen gevoel. Ook de vijanden en bazen die we tegenkomen zijn prima, maar niet mooier dan een jaar of wat geleden. Waar komt dit door? Je zou toch zeggen dat bij een PS5 Exclusive er alles gegeven moet worden op keiharde graphics?

 

Veel van hetzelfde

Wat ik jammer vind is dat je het eerste uur gamen eigenlijk maar één type vijand tegenkomt. Die zien er wel tof uit, een soort schaduwwolven die een saldo van gloeiende bollen schieten of je bijten als je te dichtbij komt. Maar na deze beesten in iedere regio tegen te komen, dat zorgt voor verveling. Je jumpt gemakkelijk over de bollen heen, schiet ze aan flarden en loot een beetje. Dit gebrek van variatie in de stijl van het spel maakt elke run wat monotoon. Wanneer je dood gaat is de opzet hetzelfde en beginnen je runs te vervagen en samenhangend te worden.

 

Conclusie

Returnal is een game waarin aan alles is gedacht. Er is getracht om de hoge grafische eisen van de PS5 en de PS5 gamers tegemoet te komen. Er is gedacht aan innovatie en vernieuwing binnen een ouder genre. Toch komt het voor mij niet in de buurt bij de verwachting die ik stelde aan deze game. Vermakelijk? Zeker. Af en toe mega lastig en verrassend. Het geluid is prachtig, de foefsjes met je nieuwe PS5 controller zijn leuk, maar dit is geen game waar ik op zat te wachten.

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.