Apple begon er dit jaar mee. De verwachting was dat Google Chrome snel zou volgen. We hebben het over het uitschakelen van tracking cookies zoals de Facebook Pixel, LinkedIn Pixel en vele anderen. Google heeft nu laten weten dat het dit jaar nog niet zal volgen. Het beschermen van jouw privacy zal pas in 2023 gaan gebeuren.
Met de komst van iOS 14 en macOS Big Sur is Apple aan de slag gegaan met het blokkeren van third party tracking cookies. Daarmee deed Apple een aanslag op het businessmodel van organisaties als Facebook. Tegelijkertijd zijn adverteerders hals over kop gaan investeren in alternatieve technologie om jou als bezoeker toch nog te kunnen identificeren.
Ook Google kwam met een alternatieve technologie genaamd Google Floc. Een technologie waarmee je niet op persoonlijk niveau wordt geïdentificeerd, maar waarbij je in cohortgroepen wordt geplaatst. Zo kun je toch nog enigszins relevantie advertenties van Google ontvangen.
In 2020 kondigde Google aan binnen 2 jaar van de tracking cookies af te willen. Toch kiest Google, de maker van de populairste browser, er nu voor om uit te stellen. Mogelijk oom zelf meer tijd te hebben om een alternatief te bieden. Google is immers heel sterk afhankelijk van advertentie inkomsten.