Het Thuiswinkel.org logo straalt al jaren veel vertrouwen uit. Maar wat als een webshop van de één op de andere dag nog wel orders aanneemt, maar niets meer uitlevert? Wij beken vandaag hoe Thuiswinkel Waarborg met deze melding omgaat en dat lijkt alles behalve adequaat.
We belden met +31 (0)318 64 85 75
Geen zin om passief ergens een negatieve review achter te laten, besloten we eerst te bellen met Thuiswinkelwaarborg.nl. In het dagelijks leven werk ik voor een ICT leverancier van de webshop. We weten dus precies hoe de vork in de steel zit, met duizenden euro’s aan openstaande vorderingen bij ons en andere leveranciers.
We krijgen de telefoniste aan de lijn. Die neemt de boodschap aan, maar verwijst ons vooral naar het formulier. Het feit dat we goed onderbouwde informatie kunnen toeleveren is niet heel waardevol. “meneer, ik ben maar een telefoniste”. Niet de houding die je verwacht bij een dergelijk keurmerk. We moeten maar het formulier op de site invullen. Dan kunnen ze meer met de klacht.
Het klachtenformulier
Online vinden we inderdaad een klachtenformulier. Die is gericht aan de winkel en niet aan de stichting zelf. Al zal daar mogelijk een soort monitoring op zitten. Hoe dan ook, binnen 7 dagen krijg je antwoord. 7 dagen waarin de betreffende webshop gewoon geld van consumenten kan blijven aannemen.
Of toch gewoon klachten@thuiswinkel.org
Na 7 dagen niks gehoord van de winkel? Dan mag je mailen naar de afzender van de bevestigingsmail of naar klachten@thuiswinkel.org. Volg je dapper dit proces, kan de webshop dus 7 dagen lang geld blijven innen. Wij versturen de mail dus maar per direct. Hoe snel ze hierop reageren? Daar koppelen ze niets over terug.
Naar de geschillencommissie of de rechter
Tenslotte verwijst Thuiswinkel.org je nog door naar de rechter of naar de onafhankelijke geschillencommissie in Den Haag. Daar dien je wel zelf de kosten voor te dragen. Thuiswinkel.org onderstreept aan het einde nog dag het geen garantiefonds is, dus schade ontstaan terwijl het Thuiswinkel Waarborg certificaat van kracht is voor deze webshop, levert jou als consument niks op.
Waar hoopten we op?
Dat onze klacht netjes zou worden opgenomen en dat Thuiswinkel Waarborg zou aangeven direct te onderzoeken of het certificaat moet worden ingetrokken. Dit is een toezegging die ze telefonisch in ieder geval niet doen.
Verantwoording
Uiteraard hebben wij Thuiswinkel.org op de hoogte gesteld van onze bevindingen en we hopen dan ook dan in ieder geval zij snel gaan aangeven dat je beter even niet je geld bij de betreffende webshop kunt achterlaten.
De betreffende webshop benoemen we uiteraard nog niet tot er een definitief faillissement is uitgesproken. Jammer, wat het was een hele leuke webshop.