Onlangs waren we te gast bij LEGO. Daar ging men in op het belang van Privacy. Iets dat enorm belangrijk is voor het bedrijf. Zeker sinds de release van haar eigen sociale netwerk LEGO Life.
Build & Talk Adventures
Kinderen doen steeds meer met internet. Dat levert natuurlijk ook de nodige gevaren voor kinderen op. LEGO onderneemt met Build & Talk Adventures dan ook een dappere stap om privacy bespreekbaar te maken tussen ouders en hun kroost. Een gratis programma ontwikkeld in samenwerking met DQ, een organisatie waar veel wordt nagedacht over het digitaal burgerschap en online veiligheid voor kinderen.
Build & Talk is dan ook gratis online beschikbaar. Natuurlijk is het programma zo opgesteld dat je met een stapeltje LEGO stenen en jouw eigen kinderen aan de slag kunt gaan. Geen LEGO bij de hand? Papier en stiften werken ook gewoon.
Het idee is dat je samen met jouw kind een wezentje van LEGO gaat bouwen… of tekenen. Jij als volwassene wordt de verteller van het avontuur en jouw kind gaat daar lekker in mee. Jouw kind leert namelijk een ontdekkingsreiziger kennen die een deel van zijn aantekeningen is verloren. Dat wil zeggen, vooral foto’s van de bijzondere wezens uit de LEGO wereld.
Jouw kind gaat op basis van jouw verhaal, zelf deze wezens bedenken. Ze krijgen aanwijzingen in het verhaal. Terwijl ze aan het bouwe, of tekenen zijn, stel je kinderen vragen die te maken hebben met het wezentje dat ze bedenken, maar ook met hun eigen ervaringen op internet.
Zo krijg je meer zicht in hoe ze op hun leeftijd het internet beleven. Hoe ze misschien zelfs al nare belevingen hebben die je in een gesprek een plekje kunt geven.
Als ouder van twee jonge kids, ben ik best verbaasd over de verhalen die ik nu al uit mijn kinderen trek. De vragen die ze hebben op basis van wat ze hebben gezien en gehoord. Stiekem heeft LEGO hiermee best een belangrijk gereedschap voor ouders ontwikkeld. Ik ben hier best blij mee.
LEGO Build & Talk Adventures is hier te vinden. Helaas wel in het Engels.
Privacy en LEGO Life
Voor haar LEGO Life staat privacy voorop bij de speelgoedbouwer. Omdat de gebruikers grotendeels onder de 13 zijn, houden ze het gebruik van het platform niet op individueel niveau bij. Dit in tegenstelling tot platformen als TikTok, waar de minimale leeftijd officieel op 13 ligt.
Alle gebruikers krijgen een automatisch gegenereerde naam en minimale mogelijkheden om hun avatar aan te passen. Het is mogelijk om foto’s te uploaden, maar daar mogen weer geen hints in zitten naar locatie, geslacht, leeftijd etc. Deze screening gaat automatisch, maar bij twijfel zijn het echte mensen die foto’s en reacties beoordelen. Hierdoor duurt het ook wat langer voor ze zichtbaar zijn. Niets wordt zomaar gepubliceerd.
LEGO maakt het zichzelf dus niet heel gemakkelijk, maar het resultaat is wel een sociaal netwerk waar ouders in principe hun kinderen blindelings op kunnen vertrouwen. En dat is best een goed verhaal.