De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung een boete van €39.000.000 opgelegd. De reden is dat de Koreaanse fabrikant de online prijzen voor TV’s zou hebben beïnvloed.
Samsung zou in de periode tussen 2013 en 2018 de online verkopers van TV’s onder druk hebben gezet om hogere prijzen te vragen voor haar producten. Het zou daarbij gaan om zeven verkopers. Hoewel fabrikanten altijd adviesverkoopprijzen benoemen, gaan internetverkopers daar vaak zo snel mogelijk onder zitten.
Samsung zou in dit geval echter gevraagd hebben om de prijsadviezen te volgen. Dit advies zou vrijblijvend klinken, maar niet vrijblijvend zijn. Daarmee werd de marktwerking weggenomen en jij als Samsung TV koper benadeeld.
Met deze boete, opent ook de weg voor consumenten om een claim bij Samsung neer te leggen. Zo zouden kopers van TV’s wellicht nog een stukje vergoeding kunnen ontvangen vanuit Samsung. Echter is het zo dat Samsung heeft aangageven het niet eens te zijn met de uitspraak en de boete aan te vechten.