XS4ALL Webhosting stopt komende vrijdag, maar kun je nog op tijd jouw website en e-mail veilig stellen? Vanuit XS4ALL en eigenaar KPN horen we compleet verschillende geluiden.
Gisteren belden we met de zakelijke helpdesk van XS4ALL om polshoogte te nemen. Het lijkt er chaos te zijn. De helpdeskmedewerker liet ons weten dat ze intern de deadline van 1 oktober al hebben verschoven naar 1 november. Er zijn teveel aanvragen die moeten worden afgehandeld. Het aanvragen van verhuistokens gaat daarbij nog per post, waar een termijn van tien dagen voor staat. Iets dat bij andere providers doorgaans enkele minuten zal duren. Het lijkt erop dat de helpdesk keihard tegen haar eigen grenzen aanloopt om haar klanten snel en kundig te bedienen.
Yourhosting lijkt een handige deal met XS4ALL te hebben gesloten. XS4ALL klanten wordt aangeraden om te verhuizen naar Yourhosting-dochter Argeweb. Daarbij laat Argeweb op haar landingpage al zien dat het niet langer verhuizingen van de websites en e-mail accounts verzorgt. Het aanbod voor het verhuizen was al beperkt tot maar één mailbox. Argeweb blijft wel benadrukken dat verhuizingen die voor 1 oktober worden aangevraagd, correct worden afgehandeld. Ook na 1 oktober. Al staat dit haaks op het aanbod.
Ondertussen springen ook andere dienstverleners bij. Bijvoorbeeld WebsiteNazorg, een partij die ook diensten verleent voor GadgetGear.nl. Daar bieden ze een verhuisservice voor XS4ALL Webhosting klanten aan. Daarbij lijkt het niet uit te maken naar welke webhost je vertrekt.
Ondertussen zijn we ook in gesprek geraakt met KPN. We wilden graag meer duidelijkheid over de verschuiving naar 1 november. Een woordvoerder van KPN geeft aan dat er niets bekend is en dat klanten die niets geregeld hebben, 1 oktober gewoon op zwart gaan met al het dataverlies dat daarbij hoort. Ook worden domeinennamen niet meer verlengd. Wanneer al bekend is dat klanten gaan verhuizen, zal er een coulanceregeling zijn. KPN benoemt niet expliciet of dit exclusief is voor toekomstige Argeweb klanten, of dat dit ook is als je naar een andere webhost vertrekt. Ook zullen backups mogelijk nog enige tijd beschikbaar blijven. Deze termijn wordt niet gespecificeerd. Bovendien geeft de woordvoerder van KPN aan dat er geen spraken is van overbelasting van de helpdesk.
De sluiting betreft overigens alleen webhosting klanten. Grotere zakelijke klanten die colo hosting afnemen, blijven welkom bij XS4ALL Zakelijk.
Mochten we nog nieuws ontvangen vanuit KPN, zullen we dit hier aanvullen.
Update 30-09-2021 – KPN heeft laten weten dat alle websites van klanten toch echt per morgen offline gaan. Er is geen spraken van een verlegging van de deadline. Beperkte tijd kan het dus wel zijn dat backups nog op te vragen zijn, maar dat is het dan ook. KPN onderstreept dat XS4ALL sinds maart al richting haar gebruikers aan het communiceren is dat de webhosting per 1 oktober stopt. Zowel schriftelijk als elektronisch en per telefoon. Wanneer je morgen niet over bent, krijg je gefaseerd bericht over het uitzetten van jouw website. Reageer je dan nog, zal er een coulanceregeling zijn om je alsnog te helpen met migreren.