Amazon verdient al jaren goed aan partijen die via de wereldwijde marktplaats va het bedrijf 3D printers en fillamenten aanbieden. Deze week liet Amazon aan haar verkopers weten dat het per 2023 niet meer toegestaan is om 3D printers via het platform te verkopen. Dat kan twee dingen betekenen.
Mogelijkheid 1 – Amazon gaat het zelf doen
Deze ban op de verkoop van 3D printers en accessoires zou dezelfde strategie kunnen zijn die Apple voerde voor de introductie van de Apple HomePod. Toen die speaker onderweg was, werden slimme speakers van alle andere merken per direct uit alle on- en offline winkels verwijderd. Op die manier zou Amazon de complete omzet naar zichzelf kunnen sturen.
Mogelijkheid 2 – Amazon gaat de 3D printing markt hervormen
Een andere mogelijkheid is dat Amazon niet enkel 3D printers en fillementen wilt verkopen, maar dat het bedrijf een groter plan heeft. Want wat als je op basis van de spoelen met plastics in huis echte Amazon producten kunt printen? Door materialen op spoel en / of vloeibaar aan consumenten te leveren, gaat de efficiëntie van het transport flink omhoog en hebben consumenten nog sneller de bestelde producten in huis. Amazon is al jaren een voorloper op het logistieke verhaal van orderafhandeling. Dit zou maar zo eens de volgende stap van het bedrijf kunnen zijn.