De belangrijkste feature van de VanMoof 3 was zonder twijfel het slot dat je met een schop kon sluiten. Dit mechanisme zou nu nog soepeler werken. Zo schiet hij automatisch open wanneer je naar jouw fiets loopt. Het grootste punt van ergernis was het display dat tussen je benen zat. Dat is opgelost in de VanMoof S5 en VanMoof A5. VanMoof slaag met deze naamgeving ook de 4 over, omdat het om de vijfde generatie ebikes gaat.
Met name de A5 heeft een enorme stap gemaakt in design. Het is een fiets waar je gemakkelijker in zou moeten stappen en die door het ontwerp ook wat vlotter zou moeten rijden.
Iets anders dat aangepast is qua ontwerp is de verlichting voor en achter. Niet alleen animeert deze leuk als deze aan- of uitgaat. Vanaf de zijkant zijn ze ook beter zichtbaar.
Iets anders waar wij onze bij de 3 Series aan hebben geërgerd is de eshifter. De automatische versnelling. Die zou nu ook flink verbeterd moeten zijn. De nieuwe accu heeft bovendien een actieradius van 150 kilometers. Ook de power boost knop is weer teruggeplaatst op het stuur.
Met de Halo Ring interface krijg je nu displayfuncties op het stuur. Op een behoorlijk artistieke wijze, omdat het bestaat uit twee lichtringen op het stuur. We zijn ook heel nieuwsgierig hoe dit gaat bij volle zon. Daarnaast is er een phone mount waarmee jouw smartphone als dashboard dient. De fiets zal ondertussen ook jouw smartphone opladen.
Het ontwerp is verder city-proof gemaakt doordat de banden puncture-proof zouden zijn. Daarnaast zijn alle draden zoveel mogelijk in het frame weggewerkt. Net als de accu. Iets waar het merk om bekend staat. In hoeverre er weer een powerbank komt voor iedereen die niet binnenshuis de fiets kan opladen, is nog onbekend.