Lootboxen in games. Het is inmiddels heel normaal. Tegen virtuele credits koop je dozen of zakjes van waaruit je upgrades en speelelementen krijgt. Het is een beetje gokken wat je krijgt, en dat is waar de schoen wringt.
Hoewel je soms de virtuele credits kunt vrijspelen om lootboxen te kopen, kun je vaak ook echt geld omzetten in die in-game credits. Wat je uit een pootbox kunt halen, kan zeer zeldzaam zijn en daarmee een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Dit maakt dat lootboxen een verkapte vorm van kansspelen zijn. Niet te vergissen met behendigheidsspelen. Die laatste categorie zijn betaalde spelelementen waar je als gebruiker invloed kunt uitoefenen op de uitkomst van het spel.
In heel Europa zijn nu twintig consumentenorganisaties opgestaan om een verbod te eisen op deze vorm van gokken, waar voor een groot deel kinderen het slachtoffer van zijn.
Eerder spande de consumentenbond al een rechtszaak aan tegen EA om lootboxen in FIFA, met het argument dat het kansspelen zijn. De rechter ging hier echter niet in mee omdat de lootboxen geen spearaat spel zijn, maar onderdeel van het grotere geheel. De wetgeving zou dus mogelijk moeten worden aangepast omdat deze uitspraak ook de ruimte biedt aan partijen om juist meer van dit soort kansspelen te introduceren in andere producten.